Juu, mökkiteillä "kulmavalona" menee, mutta nopeu saa olla noin muutama kymppi max, että olisi ihan konkreettista apua.
Sitten uudemmissa hifistelyautoissa onkin dynaamiset ajovalot, jotka muutenkin tuolla nopeudella leventää keilan ja sumarit onkin taas hyödyttömät.
Hyvin nuo ysin sumarit toimivat mutkavaloina satasenkin vauhdissa ja niistä on konkreettista apua, näet lähivalojen keila kyllä kantaa mutta ei ole alle 50m etäisyyksillä leveä, minkä välin ysin etusumarit paikkaavat oikein hyvin.

Pitkillä valoilla tämä vieläpä korostuu entisestään....
Ysin sumarit ovat sumussa hyödyttömät korkean sijaintinsa vuoksi ja lähivalot ovat silloin paremmat. Sumareissa on pirun leveä keila, joten ne toimivat loistavasti lisälähivaloina (ojavaloina) monissakin olosuhteissa tehden lähivalojen keilasta leveämmän ja tasaisemman. Mihin ne on selvästi suunniteltu.
Pitkäkeulaisissa autoissa tuo lähivalojen keilan kapeus korostuu huomattavasti mutkaisilla teillä.
Minä haluan kuljettajana pimeässä mahdollisimman tasaisen (kirkkaudeltaan) valokeilan koko valojen kantaman alueelle ja se onnistuu ysissä sumareiden avulla.
Ysin sumarit voisivat toimia sumuvaloina, jos ne sijaitsisivat jossain muualla kuin ajovaloumpiossa.
Konstihan se auton valmistajalta on tuokin väistää kielletytyt kahdennetut lähivalot....
Ps. minulla on auton valmistaja päättänyt, ettei takasumaria saa päälle, laittamatta etusumareita päälle.