Elekma  Autoracing

Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset

  • 856 Vastauksia
  • 177700 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #390 : 19.01.2017, 23:28:21 »
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005025433.html

Tuossa ihan hiton hyvin puhuttu kaikki nämä jutut, mistä täällä väännettiin äsken kättä. Kannattaa lukea ajatuksella

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #391 : 20.01.2017, 00:08:28 »
Ei kai kenestäkään ole oikeudenmukaista, että esim. 10 000€ nettotuloilla elävä maksaa 1200€, eli 12% nettotuloistaan, että pääsee ajamaan  vanhalla autolla. Lisäksi jos auto on vielä pienituloiselle elinkeinon mahdollistava, jota ilman pitäisi luopua työstä. 

Samaan aikaan esim. 50 000€ nettotuloilla elävä ajaa vaikka uudella v90:llä ja maksaa esim. 800€, eli 1,6% nettotuloistaan.
Kärjistettynä tämä 50t.eur nettotuloilla elävä sai lisäksi autostaan 9000 tonnin alennuksen autoveron poistumisen muodossa, jonka 10t.eur nettotuloilla elävä maksaa siirtymällä kaurapuuroon.

Asia ei ole niin yksioikoinen, että ihmisten pitäisi vain muuttaa kaupunkiin, se on helppo heittää tommosta.

On ilo nähdä vielä suomalaista järjellistä ajatustoimintaa.
Noinhan se asia on.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 01:16:39 kirjoittanut Eikka »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8993
  • Teiden tukko
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #392 : 20.01.2017, 00:33:55 »
Jep. Parina viime kesänä ollaan perheen kanssa päätetty tutustua kotimaahan autoilemalla. Taitaa jäädä haaveilun asteelle jatkossa....

Viitenä kesänä olen vetänyt omaa asuntovaunua perässä ja kilometrejä on kertynyt. Jää kyllä reissaaminen kokonaan pois, saatika muihin harrastuksiin kulkeminen, jos nuo uudet systeemit toteutuu.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #393 : 20.01.2017, 00:45:18 »
Bingo. Mikä estää nostamasta kahdeksi vuodeksi polttoaineiden veroa tuon 12 centtiä/litra, että tiestölle saataisiin määrärahat ja syömävelka kiinni? Minä epäilen että tuosta nousisi pienempi haloo ja ihmiset olisivat paljon myötämielisempi, kuin tähän koijaukseen!

Anne vastaa:

" - Liikenne tulee sähköistymään ja ajoneuvot käyttävät koko ajan vähemmän polttoainetta, joten polttoaineveron tulot yhteiskunnalle laskevat joka tapauksessa tulevaisuudessa, Berner ennustaa.

Bernerin mukaan polttoaineveroa jouduttaisiinkin korottamaan useita kertoja - eikä sekään riittäisi.

- Tässä yritetään nyt varautua tulevaisuuden muutoksiin.

Polttoaineveron tuotto on tänä vuonna noin 2,7 miljardia euroa. Ehdotettu veronkevennys nappaa pois noin 200 miljoonaa euroa."

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #394 : 20.01.2017, 00:45:51 »
Sinulla taitaa kuluja laskea se että korjaat itse. Kokeile vuosi ettet tee itse mitään vaan käytät pajalla. Alkaa kulut nousemaan. Ja selitys että miksi mennä pajalle ei kelpaa. Kaikki ei osaa korjata taikka ei ole paikkaa missä värkätä.

Eli jos maksoit auton loppuun asti, maksoit sitä vähintään kuusi vuotta ja kolme kuukautta, korkoja huomioimatta. = pitkä aika!  :-\

Toki, minulla laskee kuluja suoranaisesti se, että teen itse ja omaan kaveripiirin, joka pystyy tekemään kaikkea.
Tosin minä laskin huoltokuluni siten, että öljynvaihto maksoi €200,-/kerta.

Toisaalta, minä en ole pitkään aikaan tehnyt mitään muuta, kuin vaihtanyt öljyjä ja renkaita ja jonkun kiireessä motarille kadottamani etuvilkku-umpion.  ::)

Toisaalta etenemiseni pysäyttää ainoastaan moottorin kirjaimellinen räjähtäminen (koettu), joten siinäkin syy, miksi ajan vanhalla autolla, sillä pärjään sen kanssa tienpäällä näiden vuosien jälkeen oikein hyvin liki kaikissa tilanteissa.

Paikan värkkäämiselle saa aina kaupungeissa (TI-hallit) ja muutoinkin kallis autoilu on turvallisempaa, koska kuski tuntee autonsa kunnon.

Joten jos minä haluan maksaa ArvonLisäVeroa sille kotimaiselle ruuan viljelijälle, tuonti-ruuan sijaan, niin eikö minun kannata tehdä niin, jos auton kuluista menevän summan voin siirtää johonkin toiseen toimintoon.

Kysympä yleisesti, mitä voisin voittaa tuolla 17% valtion tieverkon maksamisella jollekkin yhtiölle, jossa käytön hinnoittelu on parlamentaarisen vaikuttamisen ulkopuolella?

Ja mitä lisäpalveluita tuo yhtiö voisi minulle tuottaa? Tuon tippa-dappa-daa yhtiön pakottaman navigaattorin ulkopuolelta, mitä esim. navigaattorini ei kykene tekemään tai tämän tietokoneen sisältämä here-maps?

Minulle ei ole bernerin haastatteluiden katsomisella ja kuuntelemisella auennut yhtään mitään lisäarvoa mitä LIVE-yhtiö pystyisi minulle tuottamaan, mitä en jo nyt pysty nykyisella systeemillä saamaan. :pomo:

Haittapuolia pystyn keksimään montakin!  :peetu:


Ei kai kenestäkään ole oikeudenmukaista, että esim. 10 000€ nettotuloilla elävä maksaa 1200€, eli 12% nettotuloistaan, että pääsee ajamaan  vanhalla autolla. Lisäksi jos auto on vielä pienituloiselle elinkeinon mahdollistava, jota ilman pitäisi luopua työstä. 

Samaan aikaan esim. 50 000€ nettotuloilla elävä ajaa vaikka uudella v90:llä ja maksaa esim. 800€, eli 1,6% nettotuloistaan.
Kärjistettynä tämä 50t.eur nettotuloilla elävä sai lisäksi autostaan 9000 tonnin alennuksen autoveron poistumisen muodossa, jonka 10t.eur nettotuloilla elävä maksaa siirtymällä kaurapuuroon.

Asia ei ole niin yksioikoinen, että ihmisten pitäisi vain muuttaa kaupunkiin, se on helppo heittää tommosta.

Oikeastaan tuossa tiivistyy minulle se bernerin välinpitämättömän/idioottimaisen esityksen pointti!

Ja todellakin ne 50k€ nettotuloilla olevat henkilöt ovat tässä maassa todella pieni vähemmistö (reilusti alle 10%), joten noista puhuminen on epärealistista, sillä yli 90% kaikeasta kansasta on tuon alapuolella ja reilusti ja silti maksaa suurimman osan potista!

Viitenä kesänä olen vetänyt omaa asuntovaunua perässä ja kilometrejä on kertynyt. Jää kyllä reissaaminen kokonaan pois, saatika muihin harrastuksiin kulkeminen, jos nuo uudet systeemit toteutuu.

Me voimme pitää yhdessä huolen siitä, ettei tämä toteudu!

Vaikka kotimainen kulutuskysyntä ei varsinaista rahaa kansantalouteen tuokkaan, niin sillä on erittäin merkittävä osuus siinä, miten meillä suomalaisilla on töitä!

Muuten 2011 anu vehviläinen tyrmäsi bernerin "uuden" idean oikein komeasti:
http://www.tekniikkatalous.fi/arkisto/2011-02-01/Vehvil%C3%A4inen-tyrm%C3%A4%C3%A4-satelliitti%C2%ADpohjaisen-ruuhkamaksun-3299710.html
« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 00:48:09 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #395 : 20.01.2017, 00:56:45 »
No kokeillaan näinpäin.
Tämä on aivan järjetön juttu.
Mitä voimme tehdä jos emme nyt yhdistä voimiamme?
Tämä ei ole vihapuhe.
Vai ollaanko ovimattoina loppuelämämme?
Tämä maa maksutetaan loppuun asti jos ei tehdä mitään.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 01:21:49 kirjoittanut Eikka »

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #396 : 20.01.2017, 07:05:57 »
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005025433.html

Tuossa ihan hiton hyvin puhuttu kaikki nämä jutut, mistä täällä väännettiin äsken kättä. Kannattaa lukea ajatuksella

Ei tämä tule menemään läpi ainakaan sillä aikataululla kun Berner kuvittelee. Hallituksessa on persut, joiden kannattajille tämä ehdotus on kuin kuuden tuuman parru ahteriin höyläämättömänä ja pää pyöristämättä. Myös Sipilän tukialueilta pohjoisesta tulee taatusti kannustusta ja ihmetystä, mitä tuo ämmä oikein horisee. Ainut positiivisesti ja innostuneesti asiaan suhtautuva on auton maahantuojat ryn puheenjohtaja, joka kertoo saaneensa paljon positiivista palautetta ja toivoo mahdollisimman pikaista asian läpimenoa.

Sinänsä ehdotus varmasti vähentää päästöjä. Menisi paljon vanhoja autoja paaliin ja loppuu pienempituloisilta ajaminen. Autoilusta tulisi niin kallista että vain parempituloisilla olisi siihen varaa.

Mielenkiintoiseksi homma menee rakentelun osalta. Voipi olla että jos virittelet konetta ja viet dynolaput näytille, niin pian otemerkinnällä saat bonareita seuraavaan autoverolappuun.  Sen verran kova tuntuu olevan tarve saada päästöjä alaspäin. Joten sitten kaiken maailman bernerit pääsee esittämään visioitaan, joita ei ole ihan loppuun asti mietitty.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #397 : 20.01.2017, 07:09:25 »
Ei tämä tule menemään läpi ainakaan sillä aikataululla kun Berner kuvittelee. Hallituksessa on persut, joiden kannattajille tämä ehdotus on kuin kuuden tuuman parru ahteriin höyläämättömänä ja pää pyöristämättä. Myös Sipilän tukialueilta pohjoisesta tulee taatusti kannustusta ja ihmetystä, mitä tuo ämmä oikein horisee. Ainut positiivisesti ja innostuneesti asiaan suhtautuva on auton maahantuojat ryn puheenjohtaja, joka kertoo saaneensa paljon positiivista palautetta ja toivoo mahdollisimman pikaista asian läpimenoa.

Sinänsä ehdotus varmasti vähentää päästöjä. Menisi paljon vanhoja autoja paaliin ja loppuu pienempituloisilta ajaminen. Autoilusta tulisi niin kallista että vain parempituloisilla olisi siihen varaa.

Mielenkiintoiseksi homma menee rakentelun osalta. Voipi olla että jos virittelet konetta ja viet dynolaput näytille, niin pian otemerkinnällä saat bonareita seuraavaan autoverolappuun.  Sen verran kova tuntuu olevan tarve saada päästöjä alaspäin. Joten sitten kaiken maailman bernerit pääsee esittämään visioitaan, joita ei ole ihan loppuun asti mietitty.
Eikö Persut itse huutanut autoveron nopeaa poistoa...
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #398 : 20.01.2017, 07:39:05 »
Olisipa hauska, jos saisi omasta autosta cashbackina siinä vielä olevat autoverot. Jos tuohon päädyttäisiin, paljonkohan valtion pitäisi kaivaa kuvetta, miljardeja...

Mitä voi tehdä, että tämä hanke ei etene? Pitäisi olla asiallinen teksti, jossa on listattuna ehdotuksen ongelmakohdat, mahdolliset tulevat ongelmakohdat ja vaikka kertoa miten nykymallilla tämän voisi hoitaa. Ja teksti omalle kansanedustajalle.

Huvittavaa tuo pa-verojen pienentymisen pelko: Suomen autojen keski-iällä valtiolla on ainakin kymmenen vuotta aikaa reagoida ilman dramaattisia muutoksia.

Onhan tämä esitys täysin turha ja vahingollinen Suomelle.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 07:40:52 kirjoittanut Rodion »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #399 : 20.01.2017, 07:49:51 »
Eli jos maksoit auton loppuun asti, maksoit sitä vähintään kuusi vuotta ja kolme kuukautta, korkoja huomioimatta. = pitkä aika!  :-\

Toki, minulla laskee kuluja suoranaisesti se, että teen itse ja omaan kaveripiirin, joka pystyy tekemään kaikkea.
Tosin minä laskin huoltokuluni siten, että öljynvaihto maksoi €200,-/kerta.

Toisaalta, minä en ole pitkään aikaan tehnyt mitään muuta, kuin vaihtanyt öljyjä ja renkaita ja jonkun kiireessä motarille kadottamani etuvilkku-umpion.  ::)

Toisaalta etenemiseni pysäyttää ainoastaan moottorin kirjaimellinen räjähtäminen (koettu), joten siinäkin syy, miksi ajan vanhalla autolla, sillä pärjään sen kanssa tienpäällä näiden vuosien jälkeen oikein hyvin liki kaikissa tilanteissa.

Paikan värkkäämiselle saa aina kaupungeissa (TI-hallit) ja muutoinkin kallis autoilu on turvallisempaa, koska kuski tuntee autonsa kunnon.

Ja todellakin ne 50k€ nettotuloilla olevat henkilöt ovat tässä maassa todella pieni vähemmistö (reilusti alle 10%), joten noista puhuminen on epärealistista, sillä yli 90% kaikeasta kansasta on tuon alapuolella ja reilusti ja silti maksaa suurimman osan potista!
Siis missään en sanonut kuinka suuri osa tuosta auton hinnasta oli rahoituksella. Jos laskee vaikka että vanhasta autosta saa reilun kolmanneksen uuden hinnasta.

Kaikki ei osaa eikä monia kiinnosta ruuvata autojaan. Itsellä ainakaan ei ole aikaakaan enää ruuvata autoja. Se on huono perustelu vastustaa jonkun veron poistoa kun ei itse tarvi esim. just uudempaa autoa.  Kerrohan miten siitä ajamisesta tulee turvallisempaa kun tietää miten joku perhanan tukivarsi vaihdetaan?  :o

Edelleenkään en kannata tuota Bernerin yhtiötä. Ei varmaan Bernerin lisäksi kannata kukaan muun. Lähinnä mietin miten voitaisiin tuosta autoverosta luopua.

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005025433.html

Tuossa ihan hiton hyvin puhuttu kaikki nämä jutut, mistä täällä väännettiin äsken kättä. Kannattaa lukea ajatuksella
Lainaus
10 prosentin ylellisyysveron
"Suomalainen on valmis maksamaan 50€ ettei naapuri saa 100 euroa..."
Luuleekohan tuo kirjoittaja oikeasti ettei niiden 100 tonnin autojen menekki pienenisi sen 10% jos tuommoinen vero tulisi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #400 : 20.01.2017, 09:16:40 »
T8:lla vuosimaksu putoaisi laskurin mukaan. No se 50€ säästö sitten meneekin parin viikon maksuun kakkosauton kohdalla. Vanhan XJ8:n (co2 299) vuosimaksu kolminkertaistuu yli puolentoista tonniin. Anopin vanha 740:n kohdalla vuosimaksu pomppa yli kaksinkertaiseksi. Sinäänsä hauska tuo XC90 T8 vs XJ8. Käytännössä sama kulutus molemmissa eli 8-9L/100km matka-ajossa. Mutta kun virallinen päästö 49g niin vuosimaksu vain kymmenesosa XJ8:n maksusta. Eli käytännössä autoveron poisto maksatetaan vanhojen autojen omistajilla.
Piti huvikseen käydä noita laskemassa omilla ajoilla. Omat ajot jos alla olisi XC90 T8


Ja jos alla olisi V60 D6


Voisi loppua autoveron loppumisen jälkeen noiden myynti suomessa. Verottomissa hinnastoissa Molemmat paljon kalliimpa kuin ilman sähkömoottoria.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #401 : 20.01.2017, 09:40:36 »
Piti huvikseen käydä noita laskemassa omilla ajoilla. Omat ajot jos alla olisi XC90 T8


Ja jos alla olisi V60 D6


Voisi loppua autoveron loppumisen jälkeen noiden myynti suomessa. Verottomissa hinnastoissa Molemmat paljon kalliimpa kuin ilman sähkömoottoria.
Auton hinnan takia ei enää tarvitse hybridiin päätyä, kun päästöt ei vaikuttaisi enää veroihin auton hankinnassa. Käyttökustannukset tienkäytön osalta kyllä puoltaa hybridiin.
                                     Nykyinen  Km         Kiinteä
XC90 T6 bensa  Yhteensä 287.98€  1499.05€  716.1€
XC90 T8 Hybrid Yhteensä 181,76€  378,98€    216,43€
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #402 : 20.01.2017, 09:57:41 »
Meillä tuohon kauppakassiin (eli S60 2.4T -01) tulee vuosittain 5-10 tkm. Viehän se paljon bensaa, mutta noin pienillä kilometreillä aika lailla se ja sama ollut.

Mitä tämä muutos sitten meillä tarkoittaisi (laskin 9 l/100 km kulutuksella):



Onneksi tämä hanke on aika kovassa poliittisessa vastatuulessa. Hallituskumppaneista perussuomalaiset on vastahankaan, kokoomus epäilee eikä varauksetonta kannatusta tunnu tulevan edes keskustan omista riveistä. Oppositiosta nyt puhumattakaan, myös vihreät vastustavat vaikka esityksessä monia vihreiden politiikkaan sopivia linjauksia onkin.

http://yle.fi/uutiset/3-9412035
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/212735-outo-hetki-ylen-aamu-tvssa-edes-keskustan-kaikkonen-ei-nostanut-katta-bernerin
http://www.hs.fi/paivanlehti/20012017/art-2000005052772.html
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005051881.html?ref=rss
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #403 : 20.01.2017, 10:08:09 »
Tuohon Trafin laskuriin kannattaa laittaa auton hinnaksi ja kulutukseksi nollat niin saa kunnolla selvillä sen eron.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Ajoneuvovero
« Vastaus #404 : 20.01.2017, 10:10:51 »
Auton hinnan takia ei enää tarvitse hybridiin päätyä, kun päästöt ei vaikuttaisi enää veroihin auton hankinnassa. Käyttökustannukset tienkäytön osalta kyllä puoltaa hybridiin.
                                     Nykyinen  Km         Kiinteä
XC90 T6 bensa  Yhteensä 287.98€  1499.05€  716.1€
XC90 T8 Hybrid Yhteensä 181,76€  378,98€    216,43€
Jos vertaa Inscription varusteilla niin verottomassa hinnassa on eroa 20 tuhatta. Mutta tuo T8 on halpa käyttää. Pitäisi verrata vaikka V60 D6 ja V60 T6.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Samppasport  Futurez