Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16015 Vastauksia
  • 3997223 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6716
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11490 : 12.07.2017, 22:16:05 »
  jeesh!  ;)
Eipä tullut mitään ilmoitusta, että aiheeseen oli jo vastattu ?  No on niin hyvä vinkki, jotta kannattaa noudattaa. Naapurilla oli kunnon pesukarhu-look kun tempoi ratin "kärsäänsä"
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2027
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11491 : 13.07.2017, 10:38:32 »
Tuli vinokoneen venttiilien välyksen säädössä harmillinen tilanne :( Nelos pytyn imuventtiilin (takimmainen) säätöpalaa ei meinaa saada liikkeelle, paininkupissa oleva rako on melkein taaksepäin, viistosti pakosarjan suuntaan, eli en pääse ponnistamaan lätkää esim. talttapää ruuvimeisselillä. Magneetissa ei riitä jerkku ja o-rengas koukku tuntuu epämiellyttävältä vääntää, ettei katkea. Volvon hipo-pihdeilläkään sinne ei edes pääsisi, koska tulipelti tulee jo tielle. Ehdotuksia, tai vinkkejä? Kansi kävi pari vuotta sitten kansipajalla jolloin se oli murusina, muiden venttiilien säätö onkin helppoa, kun urat on 90° kulmassa nokka keppiin nähden.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1581
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11492 : 13.07.2017, 11:12:15 »
Tuli vinokoneen venttiilien välyksen säädössä harmillinen tilanne :( Nelos pytyn imuventtiilin (takimmainen) säätöpalaa ei meinaa saada liikkeelle, paininkupissa oleva rako on melkein taaksepäin, viistosti pakosarjan suuntaan, eli en pääse ponnistamaan lätkää esim. talttapää ruuvimeisselillä. Magneetissa ei riitä jerkku ja o-rengas koukku tuntuu epämiellyttävältä vääntää, ettei katkea. Volvon hipo-pihdeilläkään sinne ei edes pääsisi, koska tulipelti tulee jo tielle. Ehdotuksia, tai vinkkejä? Kansi kävi pari vuotta sitten kansipajalla jolloin se oli murusina, muiden venttiilien säätö onkin helppoa, kun urat on 90° kulmassa nokka keppiin nähden.

öööö sitä paininkuppiahan voi ihan pyöritellä sormin mihin asentoon haluaa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2027
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11493 : 13.07.2017, 12:00:44 »
öööö sitä paininkuppiahan voi ihan pyöritellä sormin mihin asentoon haluaa.

Jaa se pyörii  :facepalm:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11494 : 13.07.2017, 13:23:31 »
Alkoiko ongelma laakerinvaihdon jälkeen?

Jos laakerin pölysuoja tuon tekisi, niin kyllä se olisi siinä näkyvillä. Jos pölysuoja olisi irti laakerista, laakerilla ei ole kovin pitkä elinikäodote.

Rapakkoon ajaessa jäänyt joku kivi seikkailemaan väliin...?

Audissa sai ainakin uuden anturin painettua liian syvälle, niin että hipsi kehään.

Katoin tossa aamulla nyt vielä auki ja pölysuoja on ehjä, eikä siellä mitää ylimääräistä näkynyt. Mitään välyksiä en saanut myöskään vedeltyä tai kolisteltua mihinkään suuntaan.

Unohdin jo, että tossa rikkinäisessä on nyt reilun 1mm prikka välissä ja se menee aika liki kehää. Signaalin saa vaikka onkin nyt viallinen, nopeudet näyttää mitä sattuu. Lienee siis tosiaan nää "uudet" tarvikeosat pidempiä tai se kiinnityskohta ohuempi jolloin painuu syvemmälle.

Pitää hommata nyt ehjä ja maltilla katsoa mahdollisimman ylös anturi, mutta että signaalin vielä saa.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2475
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11495 : 13.07.2017, 18:54:03 »
Kauankohan kannattaa varata aikaa etunavan vaihtoon 850:ssä? Perustyökalut löytyy.

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11496 : 13.07.2017, 19:56:00 »
Kaveri ja pitkä jatkovarsi napapultille. Ootko jo kattonu onko sopivaa hylsyä siihen. 32 34 ?

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2475
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11497 : 13.07.2017, 20:07:17 »
Kaveri ja pitkä jatkovarsi napapultille. Ootko jo kattonu onko sopivaa hylsyä siihen. 32 34 ?
Firman hallilla taitaa olla jokalähtöön hylsyjä kun kuorma-autojakin siellä korjataan. Pitäiskö suosiolla hommata ehjä alapallonivel myös?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6449
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11498 : 13.07.2017, 20:32:19 »
Toi on vissiin vaikeampi operaatio kuin V70N:ssä? Siinä jarrut ja levyt pois tieltä ja abs-anturi, neljät pultit auki, niinhin ylsi kun käänsi etupyöriä ja sitten tiukassa ollut napa pakotettiin pyöränpultilla irti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mikkkis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • Volvo R Owners Finland
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11499 : 13.07.2017, 22:55:50 »
Minkä kokoinen ilmausnippa on 850:n kytkimen työsylinterissä? Toisin sanoen minkä kokoista letkua siihen käy ostamassa?
855 T-5R CREAM YELLOW

EX: 855 2.4 10V -97

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11500 : 14.07.2017, 00:26:32 »
Firman hallilla taitaa olla jokalähtöön hylsyjä kun kuorma-autojakin siellä korjataan. Pitäiskö suosiolla hommata ehjä alapallonivel myös?

Jos on vanhempi malli ja erikseen irroitettava alapallo niin helppo ja halpahan se on vaihtaa, muussa tapauksessa koko alatukivarsi vaihtoon :(

Noissa napamuttereiden kannoissa taitaa olla onkin verran vaihtelua, minulla oli 36 mm. Isoja voimahylsyjä kannattaa siis olla ja vääntävä mutterimopo kaveriksi. Joskus olen saanut avattua hakkaamalla kirveen hamarapuolella pitkää vääntövartta :D Mutta tiukassa nuo on.

Joko tommoisen löysit:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=54941

Elikkä E14 torx-hylsyn tarvii laakeri/napapaketin irroittamiseksi olkakappaleesta. Itse otin koko paketin tallin lattialle ja hakkasin hyvän aikaa mutterimopolla noita napapaketin neljää pulttia auki. Eli tiukassa ovat vuosien jälkeen, kannattanee henkisesti varautua kaikennäköiseen, viime kädessä tietty rälläkällä saanee kannat pois...

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11501 : 14.07.2017, 10:50:26 »
Jaa se pyörii  :facepalm:
Huolestuisin jos ei.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10139
  • Teiden tukko
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11502 : 14.07.2017, 12:44:41 »
Jaa se pyörii  :facepalm:

Aina oppii uutta, kun ääneen ihmettelee.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2027
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11503 : 14.07.2017, 12:50:29 »
Aina oppii uutta, kun ääneen ihmettelee.  :)

Joo ja kiireessä kun toheltaa nii ei ajatus kerkee mukaan  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #11504 : 14.07.2017, 14:30:45 »
740 fl. montako kuppimaista rikkaa kuuluu etuiskarin yläpäähän?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo