Polttimo on siksikin siinä välissä, että ilman sitä syntyisi oikusulku kun herätteen plussa menisi laturin kautta suoraan miinukseen, ja syntyisi pahalta haisevaa sinistä savua. Ja valo tosiaan toimii niin, että koneen ollessa sammuksissa ja virrat päällä polttimon toiseen napaan tulee akulta +12V ja toinen maadoittuu laturin kautta. Sitten kun laturi pyörii polttimon molempiin napoihin tulee +12V (tai sen verran mitä laturi lataa) ja näin ollen se ei pala.
Tuota en hokaa, että miksi ei sammuisi tehokkaalla polttimolla. Se kyllä on mahdollista, että ei ala lataamaan jos polttimo on liian iso, koska jännite mahdollisesti laskee liikaa. Sitä kylläkin mietin, että sammuuko heti jos herätteen ottaa puolalta, koska laturin vielä pyöriessä puola saa virtaa sen herätteen kautta vaikka virrat olisikin sammutettu avaimesta. Mutta kyllä se sammuu, koska kilpurikin sammuu ja siinä on heräte ja sytytysvirta otettu saman pultin alta päävirtakatkaisijalla, on siinä kyllä havaittava viive avaimen käännön ja koneen sammumisen välillä. Diodi ennen merkkivaloa varmaankin poistaisi tämän vaivan.