Carcom Oy  Elekma

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3803322 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3300 : 15.05.2013, 01:37:24 »
En lankun mittaristosta muista miten menee,mutta: Laturi tuuppaa täyden jännitteen D+ navasta takaisinpäin kun laturi lataa. Tähän perustuu latauksen merkkivalon sammuminen. Samoin kun se että autoa sammutettaessa latauksen merkkivalo palaa niin kauan kuin moottori vielä pyörii. Eli vaikka sieltä puolalta virta KUNHAN siinä on polttimo välissä. Joku 2w riittää ja jos laitat vaiks ajovalopolttimon niin auto ei enää sammu avaimesta  :nohnoh.

Eli tuo kytkentä siis toimii, kiitos nopeasta vastauksesta. Minä koitin vain imitoida tuota systeemiä miten se normaalisti menis sen enempää miettimättä, mutta näin mielenkiinnosta kysyn niin mihinkäs tuo sitte perustuu? Että valo nimenomaan sammuu kun laturi lataa vaikka jännite johdetaan polttimolle, entäs sitten miksi tuo polttimo käytännössä vaaditaan tuohon väliin? Johtoko sulaa jossei saa vastusta? Entäs tuo että ei sammu avaimesta, saako puola virtansa isommalla polttimolla sitten suoraan laturin herätteestä?

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3301 : 15.05.2013, 01:45:16 »
Mutta helpottaa hommaa paljon jos saat toisen puolen yht-aikaa ilmaan...
Osat tuli vaihettua. Tunti siinä vierähti kun ei räikkälenkkiä ollu. Tunkilla tukivarresta nostaen oli helppo vaihtaa osa. Hävis ne äänetkin :)

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3302 : 15.05.2013, 08:23:12 »
Eli tuo kytkentä siis toimii, kiitos nopeasta vastauksesta. Minä koitin vain imitoida tuota systeemiä miten se normaalisti menis sen enempää miettimättä, mutta näin mielenkiinnosta kysyn niin mihinkäs tuo sitte perustuu? Että valo nimenomaan sammuu kun laturi lataa vaikka jännite johdetaan polttimolle, entäs sitten miksi tuo polttimo käytännössä vaaditaan tuohon väliin? Johtoko sulaa jossei saa vastusta? Entäs tuo että ei sammu avaimesta, saako puola virtansa isommalla polttimolla sitten suoraan laturin herätteestä?

Joo siis: Virtalukolta tulee jännite lampulle ja herätevirta kulkee laturin ankkurille. Kun laturi alkaa ladata niin sieltä tulee täysi jännite tavallaan "vastaan", jolloin virtaa ei kulje kun kummallakin lampun navalla on + jännite. Joskus kun latauksen merkkivalo "kiiluu" himmeästi , syynä on jännite-ero latausmerkkivalon molemmin puolin.

Polttimo tarvitaan siihen väliin siksi kun se D+ lähtö ei kestä niin kovia kuormituksia mitä akun lataaminen tuosta navasta ottaisi, eli laturi hajoaa. Ja tosiaan ilman merkkivaloa auto ei sammu avaimesta. Virtahan on "päällä" virtalukon asennosta huolimatta.

Tämä kaikki siis vanhemmissa autoissa. Nää nykyiset can-väyläset ei toimi noin.
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3303 : 15.05.2013, 08:42:22 »
Polttimo on siksikin siinä välissä, että ilman sitä syntyisi oikusulku kun herätteen plussa menisi laturin kautta suoraan miinukseen, ja syntyisi pahalta haisevaa sinistä savua. Ja valo tosiaan toimii niin, että koneen ollessa sammuksissa ja virrat päällä polttimon toiseen napaan tulee akulta +12V ja toinen maadoittuu laturin kautta. Sitten kun laturi pyörii polttimon molempiin napoihin tulee +12V (tai sen verran mitä laturi lataa) ja näin ollen se ei pala.

Tuota en hokaa, että miksi ei sammuisi tehokkaalla polttimolla. Se kyllä on mahdollista, että ei ala lataamaan jos polttimo on liian iso, koska jännite mahdollisesti laskee liikaa. Sitä kylläkin mietin, että sammuuko heti jos herätteen ottaa puolalta, koska laturin vielä pyöriessä puola saa virtaa sen herätteen kautta vaikka virrat olisikin sammutettu avaimesta. Mutta kyllä se sammuu, koska kilpurikin sammuu ja siinä on heräte ja sytytysvirta otettu saman pultin alta päävirtakatkaisijalla, on siinä kyllä havaittava viive avaimen käännön ja koneen sammumisen välillä. Diodi ennen merkkivaloa varmaankin poistaisi tämän vaivan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3304 : 15.05.2013, 11:11:05 »
Polttimo on siksikin siinä välissä, että ilman sitä syntyisi oikusulku kun herätteen plussa menisi laturin kautta suoraan miinukseen, ja syntyisi pahalta haisevaa sinistä savua. Ja valo tosiaan toimii niin, että koneen ollessa sammuksissa ja virrat päällä polttimon toiseen napaan tulee akulta +12V ja toinen maadoittuu laturin kautta. Sitten kun laturi pyörii polttimon molempiin napoihin tulee +12V (tai sen verran mitä laturi lataa) ja näin ollen se ei pala.

Tuota en hokaa, että miksi ei sammuisi tehokkaalla polttimolla. Se kyllä on mahdollista, että ei ala lataamaan jos polttimo on liian iso, koska jännite mahdollisesti laskee liikaa. Sitä kylläkin mietin, että sammuuko heti jos herätteen ottaa puolalta, koska laturin vielä pyöriessä puola saa virtaa sen herätteen kautta vaikka virrat olisikin sammutettu avaimesta. Mutta kyllä se sammuu, koska kilpurikin sammuu ja siinä on heräte ja sytytysvirta otettu saman pultin alta päävirtakatkaisijalla, on siinä kyllä havaittava viive avaimen käännön ja koneen sammumisen välillä. Diodi ennen merkkivaloa varmaankin poistaisi tämän vaivan.
Ei se laturin D+ napa ole maissa vaan lataussäätimen kautta antaa magnetoimisvirran ankkurille. Alkaa lataamaan vaikka suoralla johdolla,ei se polttimon koko siihen vaikuta. Vaan koska takavirta ei katkea puolalta niin ei sammu avaimestakaan..
Pienen latauspolttimon läpi ei riitä virtaa pitämään autoa käynnissä.

Pienitehoisella polttimolla on isompi vastus kuin suuritehoisella joten sen läpi ei kulje merkittävästi virtaa.

Enempää en ala autosähköopin perusteita kertomaan... Koko ammattikoulun oppimäärä kun on noin kolme vuotta...
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3305 : 15.05.2013, 11:27:44 »
Minkä kokoisia avaimia tarvitsee aurauskulmien säätöön -91:ssä 945:ssa? Eli siis raidetangon pään lukitukseen, raidetankoon ja säätömutteriin käyvät avaimien koot kiitosh?

Edessä varmaan sentti-kaksi aurausta. >:( Uraisella ja tuulisella tiellä aivan helvetillisen vaikea pitää kaistalla yli 100km/h vauhdissa. Kokoajan loikkii jonnekkin ja kampeaa miten sattuu. Apukuljettajan puoleisen renkaan ulkohartia on kulunut 100km matkalla "ruvelle", eli pari milliä hävinnyt ulkohartiasta pintaa. >:( Kaikki alkoi alapallonivelen vaihdon jälkeen, kaikki puslat&nivelet ovat kunnossa eikä mikään kolise. Alle 60km/h on todella kiva ajella, sen yli aivan järkyttävä jos on yhtään uria tai tuulta. :o

Itse itselleni vastaten. 10mm ja 22mm ja vähintään purkillinen wd-40:iä.

Poissa Vanhalankku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3306 : 15.05.2013, 12:34:25 »
Ei se laturin D+ napa ole maissa vaan lataussäätimen kautta antaa magnetoimisvirran ankkurille. Alkaa lataamaan vaikka suoralla johdolla,ei se polttimon koko siihen vaikuta. Vaan koska takavirta ei katkea puolalta niin ei sammu avaimestakaan..
Pienen latauspolttimon läpi ei riitä virtaa pitämään autoa käynnissä.

Pienitehoisella polttimolla on isompi vastus kuin suuritehoisella joten sen läpi ei kulje merkittävästi virtaa.

Enempää en ala autosähköopin perusteita kertomaan... Koko ammattikoulun oppimäärä kun on noin kolme vuotta...

Noniin, nyt aukes mullekin tämä asia.  :)
Kiitos kaikille vastanneille!  :hello:

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3307 : 15.05.2013, 13:04:24 »
Ei se laturin D+ napa ole maissa vaan lataussäätimen kautta antaa magnetoimisvirran ankkurille. Alkaa lataamaan vaikka suoralla johdolla,ei se polttimon koko siihen vaikuta. Vaan koska takavirta ei katkea puolalta niin ei sammu avaimestakaan..
Pienen latauspolttimon läpi ei riitä virtaa pitämään autoa käynnissä.

Pienitehoisella polttimolla on isompi vastus kuin suuritehoisella joten sen läpi ei kulje merkittävästi virtaa.

Enempää en ala autosähköopin perusteita kertomaan... Koko ammattikoulun oppimäärä kun on noin kolme vuotta...
No kyllä se polttimo vaan on maissa laturin kautta silloin kun laturi ei pyöri. Kokeile pitää koneen ollessa sammuksissa suoraa johtoa akun plussasta herätenapaan, kerro sitten kuinka pian rupesi johto käryämään.

Koulussa (etenkään amiksessa) ei ole ennenkään opittu käytännön hommia (jotkut ei opi edes teoriaa)...
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3308 : 15.05.2013, 15:19:22 »
No kyllä se polttimo vaan on maissa laturin kautta silloin kun laturi ei pyöri. Kokeile pitää koneen ollessa sammuksissa suoraa johtoa akun plussasta herätenapaan, kerro sitten kuinka pian rupesi johto käryämään.

Koulussa (etenkään amiksessa) ei ole ennenkään opittu käytännön hommia (jotkut ei opi edes teoriaa)...
Tota selvyydeks sanon että se ei ole SUORAAN maissa. Johdon poikkipinta-ala toki vaikuttaa käryämisnopeuteen. En silti sanonut että sen suoran johdon voisi kiinteästi kytkeä. Mittaa ohmit ja toteat ettei ole suoraan maissa, ei se edes toimisi silloin. Joissain Japaanian vehkeissä oli -90 luvulla eksoottisia maadoitushässäköitä latausvalolle. Niistä en puhu vaan nk. Bosch mallisista .

Olen kylläkin alunperin Teollisuus ja automaatioasentaja , pitkä kokemus robotiikastakin. Autosähköalaakin on työkseen tullut  tehtyä jo yli 15v. Raskastakin. 

Nykyään jyrpiintyneenä likaisiin rasvaisiin paskoihin teen huonekaluja yrittäjänä.

Mites se sun kokemus oli?
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3309 : 15.05.2013, 17:43:07 »
Tota selvyydeks sanon että se ei ole SUORAAN maissa. Johdon poikkipinta-ala toki vaikuttaa käryämisnopeuteen. En silti sanonut että sen suoran johdon voisi kiinteästi kytkeä. Mittaa ohmit ja toteat ettei ole suoraan maissa, ei se edes toimisi silloin. Joissain Japaanian vehkeissä oli -90 luvulla eksoottisia maadoitushässäköitä latausvalolle. Niistä en puhu vaan nk. Bosch mallisista .

Olen kylläkin alunperin Teollisuus ja automaatioasentaja , pitkä kokemus robotiikastakin. Autosähköalaakin on työkseen tullut  tehtyä jo yli 15v. Raskastakin. 

Nykyään jyrpiintyneenä likaisiin rasvaisiin paskoihin teen huonekaluja yrittäjänä.

Mites se sun kokemus oli?
Ei ole suoraan mutta maissa kumminkin kun muuten se ei toimisi.

Kokemusta on tullut kerättyä ihan vaan harrastuspohjalta kilpa-autojen kanssa temutessa.

Meilläpäin on sellanen sanonta, että puusepiksi ryhtyvät ne jotka eivät muuta osaa :D
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Opa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3310 : 15.05.2013, 17:55:50 »
Isäukon 855:ssa (vm.-95, 10v koneella) ilmeni seuraavanlainen vika tänään:

Auto ei starttaa. Virtalukko kääntyy normaalisti II-asentoon ja virrat tulee päälle, starttiasentoonkin (III) avain kääntyy normaalisti mutta mitään ei tapahdu, ei kuulu startistakaan mitään naksumista. Akussa on kyllä virtaa. Menneenä talvena oli valot ja vilkut joskus kadonneet, mutta sopivasti avainta muljuttamalla virtalukossa kaikki palautui normaaliksi. Myös ABS-valo palanut talvella muutamaan otteeseen ja sitten kadonnut.

Mahtaakohan olla virtalukon pohja entinen? Ei näytä kovin kallis olevan - onkohan kuinka monen oluen homma vaihtaa? Startilta voisi varmaan avaimen ollessa starttiasennossa katsoa, että tuleeko sinne jännite, niin pääsisi varmuuteen että startti ei ole pimennyt on vaan sen verran ilkässä paikassa ettei oikein päältä päin taida saada katsottua... Autolla ajettu n. 285tkm.

Motonetissä näyttää virtalukon pohja olevan 99€, jonkun toisen foorumin ketjusta luin että sinisellä voisi olla jopa halvempi? Pitää huomenna selvitellä...
440 2.0 -94 > 745 2.3 turbo -87 > 940 2.3 -91 > 850 2.4 10v -95 > V70 T5 -97 > S80 D5 -05 > S80 2.4D -10

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3311 : 15.05.2013, 18:04:10 »
Isäukon 855:ssa (vm.-95, 10v koneella) ilmeni seuraavanlainen vika tänään:

Motonetissä näyttää virtalukon pohja olevan 99€, jonkun toisen foorumin ketjusta luin että sinisellä voisi olla jopa halvempi? Pitää huomenna selvitellä...
Volvolla 9447803     Virtalukonpohja 62e toki kannattaa tarkistaa onko tuo hinta edelleen ja onko tuo sopiva sinulle.

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3312 : 15.05.2013, 19:01:42 »
740, B200F ja ilmastointi. Ilmastointi päällä ajaessa auto nykii lievästi. Mistähän tuo vois johtua? Normaalisti ei oireile, mutta vain ilmastoinnilla.

moottori kuormittuu kun ilmastointi käy päällä, oire... menohalut katoaa ja otta kopsahtaa tuulilasiin tai lyhkäsemmällä jantterilla ratin keskiöön.


Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3313 : 15.05.2013, 21:23:09 »
Tuo V70 2008 2.0D sanoi tänään ajon päätteeksi "Zum Service Anmelden"... Google kääntäjällä tuota yritin kääntää ja ymmärsin että tarkoittaa "ilmoittaudu huoltoon".

Onko tämä nyt normaali määräaikaishuollon kutsu vai mikä?
Huoltovälihän tuossa on 20tkm/1vuosi... ja näiden täyttymiseen olisi vielä 6tkm/2½kk...

Edit. Vertailemalla Saksan ja Suomen kielistä manuskaa.. tuo kohta ilmeisesti tarkoittaa samaa kuin Suomenkielisessä kohta:
Määräaik. huolto 30 päivän sis.     -    Aika varata huolto valtuutetussa Volvon teknisessä palvelussa.

Saksalaisessa veriossa ei vaan puhuta mitään tuosta 30päivästä...
Zum Service anmelden    -      Zur Wartung in einer Volvo-Vertragswerkstatt anmelden.
(Ilmoittaudu huoltoon)    -      Ilmoittaudu huoltoon Volvon tekniseen palveluun)

Eli joko tuo saksalainen huoltokirja on väärennetty, taikka sitten ajo on ollut niin rankkaa että huoltokutsu tulee jo 14tkm jälkeen. Vai onko tuo niin fiksu että osaa päätellä edellisistä ajetuista kuukausista paljonko kilometrejä tulee per kk ja ehdottaa siksi että aikaa olisi n. 30päivää?
« Viimeksi muokattu: 15.05.2013, 21:50:16 kirjoittanut Andyks »
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3314 : 15.05.2013, 22:45:11 »
V50 D5 FWD `08

Maantienopeudesta taajamaan hidastaessa takaa oikealta kuuluu ääni kuin jokin hinkkaisi jarrukilpeen sekä alkuun hiljainen mutta nopeasti voimistuva taptaptaptaptap. Jarruttaessa molemmat äänet katoavat. Pysähdyin ärrälle jonka lälkeen ääntä ei hetkeen kuulunut kunnes pitkässä loivassa kaarteessa alkoi taas ja loppui uudelleen jarruttaessa.

Pyöränlaakeri?

 

Elekma  Autoracing