Elekma  Autoracing

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15996 Vastauksia
  • 3790638 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6570 : 21.09.2014, 20:58:23 »
Pitäiskö mehulinkotyyppisessä automaatissa lämmetä lootaöljyn kuinka paljon tyhjäkäynnillä? Vai tarviiko se ajamista että lämpenee?

Kyseessä AW30-43 tinakutosen perässä. Ulkolämpötila oli +13 kun pistin auton käyntiin ja se hyrskytteli tyhjäkäynnillä hyvän tovin,  moottorin lämmöt nousi normaaliin ja pitkän aikaa sen jälkeenkin annoin puhaltaa kuumaa kabiiniin tuuletusmielessä.

Lootaöljyn putkia kokeilin syylärin luota lopuksi. Toinen oli ihan kylmä ja toinen aavistuksen haalea. Luultavasti lähinnä syyläri antanut lämpöä lootalle.


Mietin että saisko tästä laiskan pojan diagnoosin öljyn kiertämättömyydestä syynä siihen että loota ei vedä, vai onko normaalia ettei lämpene tuon enempää. Ölppää on laatikossa kyllä ja on punaista. Vikakoodiakaan ei loota anna.
voi olla ~80c termari välissä, rupeaa vasta tuon lämpötilan jälkeen kunnolla kiertämään öljyjäähyn kautta

Tämä ei ollut siis tietoa

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6571 : 21.09.2014, 21:04:57 »
Pitäiskö mehulinkotyyppisessä automaatissa lämmetä lootaöljyn kuinka paljon tyhjäkäynnillä? Vai tarviiko se ajamista että lämpenee?

Kyseessä AW30-43 tinakutosen perässä. Ulkolämpötila oli +13 kun pistin auton käyntiin ja se hyrskytteli tyhjäkäynnillä hyvän tovin,  moottorin lämmöt nousi normaaliin ja pitkän aikaa sen jälkeenkin annoin puhaltaa kuumaa kabiiniin tuuletusmielessä.

Lootaöljyn putkia kokeilin syylärin luota lopuksi. Toinen oli ihan kylmä ja toinen aavistuksen haalea. Luultavasti lähinnä syyläri antanut lämpöä lootalle.

Mietin että saisko tästä laiskan pojan diagnoosin öljyn kiertämättömyydestä syynä siihen että loota ei vedä, vai onko normaalia ettei lämpene tuon enempää. Ölppää on laatikossa kyllä ja on punaista. Vikakoodiakaan ei loota anna.

Ainakin aw50-42 vaatii ajoa lämmetäkseen ja oikeasi lämmetäkseen ajoa kuumalla kelillä.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6572 : 21.09.2014, 21:13:03 »
onko tikkukoneeseen 20a jotain kikkakolmosta että sais öljyvuodot tukittua. alkup. kampuran stefat ja konehuone sen näköinen.

Jep. Vaihtaa oikeat stefat. Ainakin vanhemmissa on huopaiset "koiranpaskat" tiivisteenä eikä ole mikään paras mahdollinen... Vaatii toki sitten stefoille soveltuvat tiivistekopat.

E: Miten tuosta -07 Classicista lähtee etupenkin selkänojan verhoilut (nahka) irti vai lähteekö mitenkään?
« Viimeksi muokattu: 21.09.2014, 23:09:32 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6573 : 21.09.2014, 23:22:05 »
Wheeler Dealerissa oli "vedetön jäähdytysneste" jota lorottivat TR6:n syylariin. Suomentajan mukaan ikuisen nesteen kiehumispistekin oli 180astetta.  Onkos tuommoista suomessa ja mikähän olis nesteen pakkasenkestävyys ?

edit: nauhoitteen katsottuani onkin tuo lämmönkesto siis 180 ja ei laajene lämmitessään  :o

« Viimeksi muokattu: 22.09.2014, 00:12:06 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6574 : 21.09.2014, 23:24:54 »
Wheeler Dealerissa oli "vedetön jäähdytysneste" jota lorottivat TR6:n syylariin. Suomentajan mukaan ikuisen nesteen kiehumispistekin oli 140astetta.  Onkos tuommoista suomessa ja mikähän olis nesteen pakkasenkestävyys ?

http://www.google.fi/search?hl=fi-FI&ie=UTF-8&source=android-browser&q=waterless+coolant&gfe_rd=cr&ei=5TMfVM7eC4K3wQPipYGYDw
No kun halvalla sai.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6575 : 21.09.2014, 23:25:24 »
Wheeler Dealerissa oli "vedetön jäähdytysneste" jota lorottivat TR6:n syylariin. Suomentajan mukaan ikuisen nesteen kiehumispistekin oli 140astetta.  Onkos tuommoista suomessa ja mikähän olis nesteen pakkasenkestävyys ?
oliko sohjoontuminen -40.  Mitenhän tuollainen siirtää lämpöä verrattuna normaaliin -30 lantrattuun jäähdytysnesteeseen.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6576 : 21.09.2014, 23:45:34 »
oliko sohjoontuminen -40.  Mitenhän tuollainen siirtää lämpöä verrattuna normaaliin -30 lantrattuun jäähdytysnesteeseen.

En oo vielä päässy siihen kohtaan, mutta viime katselun perusteella järjestelmä piti huuhdella tosi hyvin. Perustuisikohan tuo pienempään pintajännitykseen ja sitä kautta parenpaan lämmönsiirtoon ?

Nytkyään omassa autossa on nuo Valvolinen longlife Coolant nesteet, mutta seuraavaksi voisi sit harkita  ::)
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6577 : 22.09.2014, 00:02:49 »
Motonetissä myydään sellaista vaaleanpunaista lisäainetta jäähdytysnesteeseen joka parantaa nesteen lämmönsiirtokykyä (parempi kastelu) ja saa siten lämpöjä koneesta alemmaksi.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6578 : 22.09.2014, 00:18:24 »
Tuo Kazin linkki on just siihen oikeaaan aineeseen, äkkiä kansakouluenklannilla tavattuna on aika mahtavaa ainetta !

Kas kun nuo Hipo-äijät ei ole siitä innostuneet ?
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6579 : 22.09.2014, 07:29:42 »
Nytkyään omassa autossa on nuo Valvolinen longlife Coolant nesteet, mutta seuraavaksi voisi sit harkita  ::)
Miks? Käyttöautossa kuitenkin menee pumppu/termari/joku letku vaihtoon muutaman vuoden välein, joten en näe järkeä moiselle.

Joku harrastelaite voisi olla erikseen....

Paljonkos on öljyn kiehumispiste? Laittaa sitä jäähdytysjärjestelmän täyteen, ei ainakaan jää vesipumppu ilman voitelua... :D

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6580 : 22.09.2014, 09:32:25 »
onko tikkukoneeseen 20a jotain kikkakolmosta että sais öljyvuodot tukittua. alkup. kampuran stefat ja konehuone sen näköinen.
Jep. Vaihtaa oikeat stefat. Ainakin vanhemmissa on huopaiset "koiranpaskat" tiivisteenä eikä ole mikään paras mahdollinen... Vaatii toki sitten stefoille soveltuvat tiivistekopat

takapään tiivistekopan ainakin voi sorvauttaa oikealle stefalle sopivaksi. Huopaiset kuulemma pitää paremmin kun ennen asennusta uittaa yön yli öljyssä...

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6581 : 22.09.2014, 09:37:14 »
Wheeler Dealerissa oli "vedetön jäähdytysneste" jota lorottivat TR6:n syylariin. Suomentajan mukaan ikuisen nesteen kiehumispistekin oli 180astetta.  Onkos tuommoista suomessa ja mikähän olis nesteen pakkasenkestävyys ?

edit: nauhoitteen katsottuani onkin tuo lämmönkesto siis 180 ja ei laajene lämmitessään  :o
on suomessa. ainakin tuolla http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_catalog.php?c=84

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6582 : 22.09.2014, 12:32:33 »
Pitääkö vakioautossa toimivan lambdan signaali muistuttaa tyhjäkäynnillä mitenkin tarkasti siniaaltoa kun oskilloskoopilla katsoo? Omassa antaa aika paljon piikkiä ja on aika epäsäännöllisen näköinen. Hämmästyttää kummastuttaa kun check engine valokaan ei syty vaikka lambdan johdon irrottaa liittimestä, valo kyllä muuten toimii mittaristossa (syttyy virrat päällä ja sammuu käynnissä).
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6583 : 22.09.2014, 12:52:33 »
Tuo Kazin linkki on just siihen oikeaaan aineeseen, äkkiä kansakouluenklannilla tavattuna on aika mahtavaa ainetta !
Kas kun nuo Hipo-äijät ei ole siitä innostuneet ?

Myyntipuheissa kyllä, käytännössä ei.
Vesi on lämmönsiirtonesteenä käsittämättömän hyvä ja siinä syy, miksi hipomiehet eivät noita "ihme"-aineita normaalisti käytä.

Veden ominaislämpökapasiteetti on käsittämättömät 4,19kJ/kg ja mahti-Wiinankin vain 2,43kJ/kg!  :o :o

Toki Vety hakkaa vielä veden 10,15kJ/kg (vakiotilavuus) ominaislämpökapasiteetin, mutta jättäisin sen ihan puhtaasti sähkögeneraattoreiden jäähdytykseen.  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6584 : 22.09.2014, 12:56:46 »
Pitääkö vakioautossa toimivan lambdan signaali muistuttaa tyhjäkäynnillä mitenkin tarkasti siniaaltoa kun oskilloskoopilla katsoo? Omassa antaa aika paljon piikkiä ja on aika epäsäännöllisen näköinen. Hämmästyttää kummastuttaa kun check engine valokaan ei syty vaikka lambdan johdon irrottaa liittimestä, valo kyllä muuten toimii mittaristossa (syttyy virrat päällä ja sammuu käynnissä).

Ei se ole sini-aaltoa käytännössä koskaan, vaan sen muoto riippuu täysin moottorinohjauksen lambda-integraattorin arvoista.

Sen verhokäyrä on useimmiten muodoltaa sellainen säröinen siniaalto, joka on kompressoitunut ylä ja alaosistaan.
Teräviä jännitemuutoksia siinä ei pitäisi olla (alle 1ms) tai jostain kulkeutuu häiriösignaali systeemiin.

Terveen koneen kapeakaistan antama signaali pysyy 100-800mV välisellä alueella jatkuvasti jos kaikki säädöt ovat oikein.

Tämä koskee sitten vain kapeakaista lambdaa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron