Onko ne oikeasti harvinaisia?
ON...
Miksi niitä jeesuksenaikaisia LH-jettejä pitää tekohengittää, kun aftermarket-ecun saa samalla hinnalla kun IMM:n tai sen korvaavan piggypäk-palikan?
LH-jetin muuttaminen megalle tai speeduinolle on aivan naurettavan helppoa. Tai ainakin nyt tuntuu siltä, koska olen tehnyt niitä.
Varmaan yksi osasyy on käyttöauton status. Tai siis jos auto on kesäkäyttis tms., eli aikalailla vakiopalikoilla liikkuva harraste.
Kovin montaa ei välttämättä tuolloin kiinnosta vaihtaa ruiskua. Esim. itte tiedän, että jos IMM hajoaa, tulee tenkkapoo kun niitä ei löydy mistään. LH-jetin voi säätää aika pienin vaivoin "pikkuviri" käyttikseen/harrastekäyttikseen, joten ruiskun vaihto tuntuu huonosti perustellulta.
Tosin, jos sitä IMMua ei vain saa mistään, niin pakkohan se on...
Pitäisi melkein jonkun osaavan ja noita tehneen tehdä topic, että miten saadaan mahdollisimman pienellä vaivalla vaikkapa LH korvattua jollain aftermarketilla niin, että auto toimii +40 helteistä -40 pakkasiin yhtä luotettavasti ilmankosteuden vaihdellessa 2% ja 100% välillä. Itte olen siinä käsityksessä, että "korvaavaan" ruiskuun pitäisi jokatapauksessa ajaa kaikki kartat sisään joko dynossa tai testaamalla. Jos noin on, niin epäilisin (ei kokemusta) ajokarttojen hieromisen olevan helpoin rasti. Starttikartat, kylmästartit, kylmäkäynnit yms. vie sitten sitä aikaa ja ihan pirusti. Voinhan minä olla väärässäkin...
Tosin, niin vie LH:n kanssa myös. Tosin niihin ei tarvitse koskea, ellei aja etanolilla.
Tilanne on tavallaan hieman sama, kuin aikanaan käyty vääntö "miksi ei vaihtaa kaasarin tilalle ruiskua?". -Siksi, koska kaasutin toimiessaan vakiomoottorissa on taloudellinen ja luotettava. Ruisku tosin jokatilanteessa "samanlainen", mutta vaihtotyömaa aikamoinen vaikka etuja onkin enempi ruiskussa. Silloin aikanaan ei niitä vaihdeltu, kun ei nähty riittävän hyviä perusteluita työn määrälle.