Vähän OT mutta kuitenkin...
Uudemmissa suoraruisku diiseleissä valvotaan hyvinkin tarkasti juuri tuota kampiakselin kiihtyvyyttä kun hienosäädetään ruiskutusta. Homma perustuu kampuran ja nokan/-ien asentotunnistuksiin, ja impulssien aikajakso eroon. Varsinkin piezo suuttimisissa härveleissä esi/pää/jälkiruiskutuksen millisekuntien synkronointi erot säädetään tämän kiihtyvyys tiedon perusteella. Eli jos joku pytty saa enemmän soppaa kuin toinen, työtahti on siinä voimakkaampi, eli suurempi kampuran kiihtyvyys ko. tahdin aikana. Tästä(kin) syystä tällaiseen koneeseen ei voi vaihtaa suuttimia ihan lennossa, vaan moottorin ohjainlaitteelle pitää "kertoa" uuden suuttimen kalibrointiarvo, jotta tämä ruiskutusajan säätö olisi linjassa muiden kanssa.
Liittyen siis siihen löytämääsi keskusteluun pyörintänopeus eroista. Väyläohjatuissa järjestelmissä monia kuljettajalle annettavia informaatioita suodatetaan sopivasti, ettei kaikki moottorin toiminnan nyanssit paljastu. Voi siis hyvinkin olla että "karkea" pyörintänopeus tieto tulee vaikkapa juuri laturilta, mutta tarkentava info väylästä / moottorin eculta. Näin toimii mm. orkkis navigointi, pelkällä GPS signaalilla ei vielä viedä laivaa merelle, vaan ABS kertoo tarkentavaa nopeutta ja ajosuuntaa.