Samppasport  Futurez

Team Recycle Racing Finland - 940 B230FT --> D5252T "MYYTY"

  • 523 Vastauksia
  • 264087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #300 : 14.12.2011, 18:32:20 »
Vähän OT mutta kuitenkin...

Uudemmissa suoraruisku diiseleissä valvotaan hyvinkin tarkasti juuri tuota kampiakselin kiihtyvyyttä kun hienosäädetään ruiskutusta. Homma perustuu kampuran ja nokan/-ien asentotunnistuksiin, ja impulssien aikajakso eroon. Varsinkin piezo suuttimisissa härveleissä esi/pää/jälkiruiskutuksen millisekuntien synkronointi erot säädetään tämän kiihtyvyys tiedon perusteella. Eli jos joku pytty saa enemmän soppaa kuin toinen, työtahti on siinä voimakkaampi, eli suurempi kampuran kiihtyvyys ko. tahdin aikana. Tästä(kin) syystä tällaiseen koneeseen ei voi vaihtaa suuttimia ihan lennossa, vaan moottorin ohjainlaitteelle pitää "kertoa" uuden suuttimen kalibrointiarvo, jotta tämä ruiskutusajan säätö olisi linjassa muiden kanssa.

Liittyen siis siihen löytämääsi keskusteluun pyörintänopeus eroista. Väyläohjatuissa järjestelmissä monia kuljettajalle annettavia informaatioita suodatetaan sopivasti, ettei kaikki moottorin toiminnan nyanssit paljastu. Voi siis hyvinkin olla että "karkea" pyörintänopeus tieto tulee vaikkapa juuri laturilta, mutta tarkentava info väylästä / moottorin eculta. Näin toimii mm. orkkis navigointi, pelkällä GPS signaalilla ei vielä viedä laivaa merelle, vaan ABS kertoo tarkentavaa nopeutta ja ajosuuntaa.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #301 : 14.12.2011, 20:42:35 »
Niin, voihan se tietysti olla modernissa autossa varvikelloon lukemat ottaa suoraan tietokoneelta, kun se tieto siellä jo valmiina on, mutta pelkkää kierroslukumittaria varten tuollainen kiihtyvyyden mittailu on kyllä melkoista yliampumista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #302 : 15.12.2011, 18:44:52 »
Olen pohtinut tässä kierroslukumittarin toimimattomuutta. Pitäisikö kuitenkin mennä helpomman kautta ja luovuttaa ajatus alkuperäisen, ahtopainemittarilla varustetun kiekkamittarin säilyttämisestä.

Ei!

Tänään mitattiin työkaverin kanssa oskilloskoopilla eculta tulevaa kierroslukumittarin signaalia. Rautaisen ammattitaidon (mä en ymmärtänyt mitään) säestelemänä saatiin käyrää tietokoneen ruudulle ja se osoittautui ihan tavalliseksi kanttiaalloksi, joka vaihteli välillä 0-14V. Tästä hämmentyneenä ihmettelin, että miksi ihmeessä mittari ei toimi tuollaisella pulssilla? Tai miksei se ei toiminut edes silloin, kun yritin ohjata alkuperäistä sytkän pääteastetta tuolla pulssilla. Töistä kotiuduttuani sain kuningasajatuksen, että mahtaako se pääteaste ja kierroslukumittari tarvita toimiakseen vielä sytytyspuolankin tuohon kytkentään. Niinpä sitä piti mennä kokeilemaan ja pikaisen tilapäiskytkennän jälkeen oli dieselissä sytytyspuola :) Valtaisan jännityksen vallitessa auto käyntiin ja jukupliut, se samperin kierroslukumitari toimii ja näyttääkin vielä ihan järkeviä lukemia. Eihän toki sitä sytytyspuolaa sinne voi jättää, mutta tietääpähän, että toimii. Niinpä korvasin puolan kahdella sarjaankytketyllä alkuperäisellä suuttimen etuvastuksella. Ne ovat nyt sulassa sovussa sisälokasuojassa, aivan alkuperäisellä paikallaan, mitä nyt vähän kytkentää on muutettu, ja kierroslukumittari toimii täysin moitteetta. Kyllä on taas aika höpö olo...

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #303 : 15.12.2011, 18:58:29 »
Ei!

Tänään mitattiin työkaverin kanssa oskilloskoopilla eculta tulevaa kierroslukumittarin signaalia. Rautaisen ammattitaidon (mä en ymmärtänyt mitään) säestelemänä saatiin käyrää tietokoneen ruudulle ja se osoittautui ihan tavalliseksi kanttiaalloksi, joka vaihteli välillä 0-14V. Tästä hämmentyneenä ihmettelin, että miksi ihmeessä mittari ei toimi tuollaisella pulssilla? Tai miksei se ei toiminut edes silloin, kun yritin ohjata alkuperäistä sytkän pääteastetta tuolla pulssilla. Töistä kotiuduttuani sain kuningasajatuksen, että mahtaako se pääteaste ja kierroslukumittari tarvita toimiakseen vielä sytytyspuolankin tuohon kytkentään. Niinpä sitä piti mennä kokeilemaan ja pikaisen tilapäiskytkennän jälkeen oli dieselissä sytytyspuola :) Valtaisan jännityksen vallitessa auto käyntiin ja jukupliut, se samperin kierroslukumitari toimii ja näyttääkin vielä ihan järkeviä lukemia. Eihän toki sitä sytytyspuolaa sinne voi jättää, mutta tietääpähän, että toimii. Niinpä korvasin puolan kahdella sarjaankytketyllä alkuperäisellä suuttimen etuvastuksella. Ne ovat nyt sulassa sovussa sisälokasuojassa, aivan alkuperäisellä paikallaan, mitä nyt vähän kytkentää on muutettu, ja kierroslukumittari toimii täysin moitteetta. Kyllä on taas aika höpö olo...


Sitä on taas harrastettu Pelle-Peloton -asennuksia...hieno homma että alko toimiin  -H-
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #304 : 15.12.2011, 19:23:21 »
Jotkut käyttää releen kelaa puolan sijasta. Miksiköhän toi etuvastus toimii? Onkohan sekin tavallaan kela?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #305 : 15.12.2011, 19:59:06 »
Miksiköhän toi etuvastus toimii? Onkohan sekin tavallaan kela?

Tietääkö se pääteaste ohjaako se kelaa vai jotain muuta, jos vastusarvo on sama? Eikö kelan ominaisuudet tule ilmi vasta siellä kelassa?

Siis kunhan kysyn tyhmiä, kun sähköalan koulutuksesta alkaa olla kohta 20 vuotta aikaa :)

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #306 : 15.12.2011, 20:57:03 »
Tietääkö se pääteaste ohjaako se kelaa vai jotain muuta, jos vastusarvo on sama? Eikö kelan ominaisuudet tule ilmi vasta siellä kelassa?

Siis kunhan kysyn tyhmiä, kun sähköalan koulutuksesta alkaa olla kohta 20 vuotta aikaa :)

Pääteaste ei tiedä mutta kierroslukumittari tietää. Tässä tapauksessa nuo suutinten etuvastukset ovat lankavastuksia eli niissä on sisällä ohutta vastuslankaa kieputettuna joten se toimii myös kelana ja sen takia kierroslukumittari toimii. jos käytössä olisi kalvovastus niin kiekka mittari ei inahtaisikaan koska muistaakseni kierroslukumittari reagoi kelaan "varastoituneeseen" purkausvirtaan tai jotain :idiot2:.
Esim. megasquirttia käytettäessä hukkakipinän tai suorasytytyksen kera käytetään puolan sijasta esim. releen kelaa josta kierroslukumittari saa signaalinsa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #307 : 16.12.2011, 07:26:04 »
No olisikohan sitten viisaampaa vaihtaa sen vastuksen tilalle releen käämi, vai onko sillä enää mitään merkitystä, kun se mittari kerran toimii? Meinaan vaan, että onko pitkällä tähtäimellä odotettavissa ongelmia?

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 710
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #308 : 16.12.2011, 10:22:59 »
Älä koske mihinkään jos se toimii!
144-70

Poissa Rudi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kesällä 740 ja TT600R
    • www.theyoungers.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #309 : 16.12.2011, 10:23:23 »
Vahva veikkaus, että tuskinpa sillä releen kelan käyttämisellä saa mitään erityistä etua nykyiseen setuppiin verrattuna, kun sekään ei ole sen paremmin induktanssiltaan tuohon käyttöön sovitettu/mitoitettu kuin sen lankavastuksenkaan sisäinen induktanssi. Veikkaisin, että se vastus kestää siellä jopa paremmin.

"Ei taidolla vaan tuurilla..."

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #310 : 16.12.2011, 10:25:10 »
Niinpä korvasin puolan kahdella sarjaankytketyllä alkuperäisellä suuttimen etuvastuksella. Ne ovat nyt sulassa sovussa sisälokasuojassa, aivan alkuperäisellä paikallaan, mitä nyt vähän kytkentää on muutettu, ja kierroslukumittari toimii täysin moitteetta. Kyllä on taas aika höpö olo...

Eikös tässä ole jo kylliksi perustetta säilyttää tämä nyt tehty ratkaisu, tietäen rakentajan mieltymykset.... :smoke:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #311 : 16.12.2011, 10:50:28 »
Eikös tässä ole jo kylliksi perustetta säilyttää tämä nyt tehty ratkaisu, tietäen rakentajan mieltymykset.... :smoke:

Kyllä mä sulle mieltymykset näytän S*


Huomenna pitäis ilmestyä tontille varaosa-auto. Kolaroitu -98 vuotinen 940 sedan, josta on tarkoitus ottaa parempikuntoisia osia tähän projektiin. Varaosa-autolla on ajettu noin 200tkm vähemmän, mitä tällä omalla, joten parempia osia luulisi löytyvän iso liuta :) Kaupan mukana saattaa tulla Polaris vanteetkin...

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #312 : 16.12.2011, 14:24:59 »
... Kaupan mukana saattaa tulla Polaris vanteetkin...

 *taavih->
Nykyinen: mk3 V70 D3 vm.13 (MY14) Momentum

Entisiä: V70 TDI AT vm.1997,Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #313 : 16.12.2011, 19:54:56 »
No olisikohan sitten viisaampaa vaihtaa sen vastuksen tilalle releen käämi, vai onko sillä enää mitään merkitystä, kun se mittari kerran toimii? Meinaan vaan, että onko pitkällä tähtäimellä odotettavissa ongelmia?
Kun kerran kiekkamittari toimii niin anna vaan olla. Ei pitäisi ainakaan tulla mitään ongelmia pitkälläkään tähtäimellä. Ainoa plussa mitä saavuttaisi vaihtamalla releen käämin olisi se että virran kulutus olisi pienempi.
Tässäkin tosiaan pätee sanonta "jos se toimii älä koske siihen" :D
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #314 : 17.12.2011, 14:14:37 »
Mittailin piruuttani releen käämin vastusarvoja :)

- rele ~70 ohmia
- aluperäinen puola ~1,3 ohmia
- suuttimien etuvastuskset ~6 ohmia/kpl, eli nyt käytössä ~12 ohmia

Tuon puolan vastus tuntuu hurjan pieneltä. Virtahan on luokkaa 10 ampeeria :o

 

RallyBaron  Samppasport