Alapallonivel nyt on karvan eria asia kuin laatikkoöljyt.
On ja ei.... Kumpaakaan ei ole Volvo omassa tehtaassaan tehnyt, vaan joku alihnakkija.
Tai volvo käyttää jonkun muun valmistajan tuotetta omalla brändillään.
Ainoastaan aitoa volvo on auton kokoonpano ja suunnittelu. Loput tulevat pääsääntönä ihan toisilta firmoilta.
Volvo tai SKF ei tiettävästi ole omistanut yhtään öljyjä valmistavaa yritystä kokonaan, eikä heidän omistukseensä ole kuulunut muutoinkaan mitään öljyjä tekevää ala-jaosto.
Väitämpä, että oikeasti ne öljyt ja niiden speksit on tehnyt joku alan yritys ja volvo on valinnut heille sopivan voiteluaineen. Ihan sama kuin se, ettei volvo ole valmistanut vaihteistoja ihan itse suunnittelusta tuotantoon kokonaisuudessaan.
Alapallissa voi olla hintaeroa aika paljonkin osan hintaan nähden haet sen varaosana tai merkkiliikkeestä.
Jokatapauksessa väärää osaa et sinne kovin herkästi saa paikalleen joka voi aiheuttaa muuta vauriota.
Pahimmassa tapauksessa se huono tarvikeosa vaan on vuoden päästä jo holo ja joudut vaihtamaan sen.
Alapallo on hitusen eriasia kuin öljyt. Alapallin väljyys ei aiheuta mitään muuta ongelmaa kuin alapallin katsastuksessa hylkäyksen ja kolinaa. Öljyissä vika voi tulla vastaan vasta aikojen kuluttua.
Mutta tässäkohden se Volvon logo ei takaa mitään vanhemmissa autoissa, sillä se varaosan ja öljyn valmistaja on voinut vaihtua monasti tässä välissä. Vaikka speksi on "sama" vielä tänä päivänä. Mutta löytämällä sen speksin, jonka mukaan pitää elää, valikoima on isompi ja kehitystä on voinut kehittyä samassa speksissä huomattavastikkin.
Öljyssä taas ei ole paljoa hintaeroa (muutamat eurot ei ole paljon) haet sen merkkiliikkeestä tai varaosapuljusta.
Väärää öljyä laittamalla taas saakin sitä vahinkoa aika helposti tapahtumaan.
Vahinkoa ei korjata hakemalla vuoden päästä uudet öljyt.
No, pitääpä kysyä siniseltä-tiskiltä sitä meikäläisen laatikko-ölpän hintaa jälleen kerran ...

Mutta vanhemmissa vehkeissä se riittävän tiheä vaihtoväli on tärkeämpi kuin se "merkki"-öljy, sillä se sinisen tiskin öljykään ei kestä mahdottomia.
Uusiin autoihin tämä pätee myös. Vaihda öljyt riittävän usein, niin se halvempilkin speksit täyttävä on hyvää vs. "merkki-öljy".
Eli hiffaatko mitä haen tässä takaa?
Turvallisin vaihtoehto on hakea se öljy sieltä merkkitiskiltä.
Tällä ei ole mitään tekemistä minkään piirien tai pussihousujen kanssa.
"turvallisin" on hyvin käsitteellinen määrite!
Minä en luota "merkki-öljyyn" yhtään enempää kuin siihen speksit täyttävään vaihtoehtoon, sillä "merkittömässä" öljyssä kilpaillaan laajemmasta markkinasta kuin siinä "merkki-öljyssä", jolloin sen mobil1:n pitää kilpailla kaikkien ölppien kanssa, eikä luottaa sokeasti omaan "brändiinsä", kuten Exxonille on käynyt.
Öljyjen riittävän tiheä,
käytöstä riippuva vaihtoväli on huomattavasti tärkeämpää kuin se pelkkä "merkki"-öljy!
Omalla kohdalla se toimii oikein hyvin vaikka olen nykyisellä kulkineellani ajanut sen +150tkm, enkä ole kertaakaan käyttänyt
sinisen-tiskin öljyjä ja ystäväni ovat niillä ajaneet ja todenneet puutteita niissä saman tyylisessä ajossa.
Lopulta tässä speksit täyttävissä öljyissä ratkaisee se kolmio, litrahinta/kuormitus/vaihto-väli kolmio. Loppu on matikkaa Kuorma/L/km välissä.
Minä ajan kesällä Valvoline VR1 Racing 10W-60 ölpillä ja talvella Valvoline 10W-40 ölpillä. Laatikkoon laitan Mobil ATF220 kesät/talvet (320 käy myös hyvin pestyyn laatikkoon). Kone on B230FT+ ilon ahdoilla ja laatikko on AW71L. Perässä menee kaikki speksin täyttävät nyky-öljyt pesun jälkeen (1041).
Vaihtoväli minulla on laatikossa se 30tkm ja moottorissa 9-12tkm. Perässä riittänee se 50tkm ilman driftaamista.