Ateho  Elekma

855 10V "Biltema tuning"

  • 270 Vastauksia
  • 66675 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #255 : 12.01.2019, 14:55:52 »
Liukusäädin AUT-asennossa tuo tekee kaikennäköisiä temppuja eli säätää puhalluksen voimakkuutta sähköaivojen käskemänä. Liukusäädin manuaaliasennossa pitäisi puhalluksen olla suhteessa säätimen asentoon.

Testasin, että "laiska palikka" toimii kuten olettaa sopii (pl. heikko puhallus kylmänä), ja koko säätimen säätöalue on käytössä. "Vähemmän laiskat palikat" (joista toinen siis lämmettyään lakkaa toimimasta kokonaan) toimivat ainakin kylmiltään eri tavalla: Viimeinen sentti säätimen liikevarasta ei vaikuta mihinkään, mutta puhallus täydellä teholla on silti voimakkaampi kuin "laiskalla palikalla".

Sisäpiiritiedon mukaan lämmityslaitteen ohjaimen (eli kojelaudan paneeli mistä suuntaus, teho jne. valitaan) vaihtamiseen liittyy ainakin kalibrointi suuntauksen säätömoottoreille. Pitänee tutustua aiheeseen keväämmällä, jos tuo sinne asti kestää... Mitään testeriähän tämän ikäiseen ei tarvitse, automaatti-ilmastoinnin vikakoodit, testaukset ja muukin käskytys tapahtuu käsittääkseni konehuoneen "vikakoodivilkuttimesta".

Niin, paisuntasäiliö alkaa taas olla tyhjä, ja kytkimen työsylinterin alapinnalta löysin jälleen kirkasta nestettä :-\ Tankillisella eli 70 litralla ei todellakaan pääse edes 500 kilometriä minun työmatka-ajossa. Jos ottaa vertailukohdaksi muut autot mitä tuohon työmatkasuhailuun olen käyttänyt, niin voinee sanoa, että ei tämä ainakaan liian laihalla käy... Myönnettäköön, että paluu takavetovolvoiluun alkaa taas hieman houkutella :buck2:

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #256 : 13.01.2019, 16:53:15 »
Kokeillaanpa ajella uudella imuilman lämpöanturilla... Olin tilannut jostain Metzgerin tuotteen numerolla 0905274, jonka laitoin nyt paikalleen. Vanha anturi on Siemens ja siitä löytyy numerot 1537-1 ja 240-96.

Uudesta mittasin +22C/2260 ohm. Löytämäni ohjearvo on +20C/2500 ohm, oisko tuo nyt sitten tarpeeksi lähellä, tiedä häntä... Lisäksi mittasin uuden ja vanhan -10C lämpötilassa pihalla, jolloin uusi antoi 8500 ohm ja vanha melkein 1000 ohmia enemmän. Lieneekö tuon takia käynyt sitten paksulla... Vanhan anturin vastusarvo poikkesi +22C lämpötilassa uudesta muistaakseni alle 100 ohmin verran. Mitä tuossa äsken kävin kauppareissulla ja Metzgeriä koeajamassa, niin mylly tuntui pelittävän oikein hienosti. Pitänee ottaa numeroita ylös tankkauksista ja seurata miten kulutuslukemat lähtevät kehittymään...

Metzger tuotemerkkinä ei sano minulle mitään, kuuluneeko sarjaan tarkoituksella "laadukkaan saksalaistyyppiseksi" nimetyt, ja todellisuus on mitä sattuu...

Alavesiletku on vähän elämää nähneen oloinen ja sen molemmista päistä löysin tipat makeaa nestettä. Yritin kohennella letkunkiristimiä ja lisäsin pakkasnestettä paisariin, seurataan tilannetta senkin osalta... Aika paljon "seuraamista" tämän kanssa... Täytynee kylläkin todeta, että syyllinen melko lailla kaikkeen löytyy katsomalla kohtisuoraan kohti heijastavaa pintaa :P
« Viimeksi muokattu: 14.01.2019, 07:01:13 kirjoittanut dneproshin »

Poissa RILLUV70

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #257 : 13.01.2019, 20:03:17 »
Käy suosiolla hakemassa uus letku ennen ku rivahtaa kaikki nesteet pihalle.

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #258 : 13.01.2019, 20:53:16 »
^ Tuo on hyvä neuvo, laitetaan työlistalle... Skandix.de listauksesta katselin, että vesiletkut (ylä+ala+paisuntasäiliön 2 pienempää letkua) kustantaisivat reilut 80 euroa, ei varmaan olisi huono sijoitus. Tai sitten tuolta (do88 silikoniletkut, noista löytyy lähinnä kehuja):



Ja täysalumiininen syyläri tietty :o Hintava, mutta "ikuinen" vaihtoehto (?) Ei tietysti taaskaan mitään järkeä laittaa tuollaisia summia tähän romuun... Toisaalta ihan tasan saman verran se harmittaa jäädä tien poskeen kattelemaan konehuoneesta nousevaa höyrypilveä oli se auto sitten 250 tai 25000 euron arvoinen... Jakoremmikin näköjään kannattaisi uusia piakkoin, hihna näyttää vielä hyvältä mutta ohjurirulla ei...
« Viimeksi muokattu: 13.01.2019, 20:55:11 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4394
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #259 : 13.01.2019, 22:41:05 »
https://m.autodoc.fi/hella/946477

Luulen että tuo kestäisi niin kauan kunnes polttomoottoriautot kielletään :)
945 -98 Classic, Toyota Yaris 1.3 vvt-i -00
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #260 : 13.01.2019, 23:31:36 »
Nojoo... Mutta olisihan se täysalumiininen paljon sexympi :P Tallissakin taitaa olla yksi purkusyyläri vielä, mahdollisesti ehjä... Että ei tässä mitään akuuttia tarvetta välttämättä ole.

Valitettavasti Outodoc saa minut näkemään punaista, sieltä en ainakaan tilaa enää mitään, koskaan. Tilaat jonkin laadukkaaksi oletetun tuotemerkin palikan, lähettävät Störkin eli sitä omaa bulkkiroskaansa. "Tää on kalliimpi, mutta saat samaan hintaan, hyvä diili!" Saksalainen pettää aina...

Virosta on tähän asti tullut joka ikinen kerta just sitä mitä oon tilannu. Sieltä siis ennemmin tuokin:
https://spareto.fi/tuotteet/8mk-376-706-751-jaahdytin-moottorin-jaahdytys

Ostin kokeeksi uudet pyyhkijän sulat, Biltema 58-245 eli "Aerodynamic Flatblade".



Kiinnitys oli helppo, noissa on tuollainen yleismallinen kiinnike, joka käy ilmeisesti aika moneen autoon. Ainakin tähän meni tukevan oloisesti kiinni. Itse pyyhkiminen näytti aluksi todella huonolta, ei pyyhkinyt kertakaikkiaan mitään! Kokeilin vielä vanhalla, perinteisen mallisella Boschilaisella sulalla - sekin jätti nurkasta pyyhkimättä. Sitten tajusin, että vänkärin puoleinen flatblade itse asiassa pyyhkii ihan hienosti. Kaivoin purkuautoa sen verran lumihangesta, että sain siitä pyyhkijän varren kuskin puolelle. Kuten yo. kuvasta huomaa, se on vähän eri mallinen, ohuempi ja mutkaisempi... Päässä oleva koukkukin taitaa olla vähän isompi kuin aikaisemmassa, mutta siihenkin tuo Biltemalaisen sulan yleiskiinnike nappasi kiinni ihan hyvän tuntuisesti.

Säädin uuden varren ensin niin, että ei ota kiinni konepeltiin ala-asennossa... Jolloin tietty otti yläasennossa kiinni peltiin... En löytänyt sopivaa asentoa, joten väänsin konepellin takareunaa vähän (lisää), jotta mahtuu liikkumaan :P On siis ala-asennossa hiukka ylempänä kuin ehkä pitäisi, pakko oli laittaa niin että ei ottaisi peltiin kiinni... Ja sen seurauksena pyyhkii vähän yli, eli käy siippaamassa A-pilariakin vähän... Liekö tämä joku uusi, parannettu malli - jousiakin on kahden pienen sijaan yksi iso. Valitettavasti tähän autoon en saanut sitä oikein tyylikkäästi sovitettua, mutta jotenkin nyt kuitenkin...

All in all, rasvasin vielä varsien nivelet ja eikun testaamaan... Toimii! Flatbladet pyyhkii hienosti, varret eivät ota kiinni mihinkään (kovin pahasti...) ja ainakaan pyyhkijänsulkien nivelten jäätyminen ei hyydytä pyyhkijöitä enää. Kestotesti jatkuu heti huomenna...
« Viimeksi muokattu: 14.01.2019, 07:06:02 kirjoittanut dneproshin »

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #261 : 18.01.2019, 18:25:04 »
Olen vielä toistaiseksi tyytyväinen Bilteman Flatbladeihin (noihin pyyhkijän sulkiin siis...), ovat pyyhkineet hyvin huolimatta haastavista olosuhteista. Ja ovat myöskin aavemaisen hiljaiset.

Tuossa pari päivää sitten iltayöstä askartelin jakopäätä. Ohjurirulla oli napannut vähän ruostetta itseensä ja siihen ruosteiseen pintaan alkanut keräämään kumia jakohihnasta, tai siltä se ainakin näytti. Purin kaiken pois, valkkasin varastojen kätköistä jakopäähän ja apulaitekäytölle parhaimman näköiset ja tuntuiset osat. Eli kiristimet, ohjurit ja itse remmit. Vesipumppu on Aisin eli käsittääkseni OEM ja siinä ei tuntunut välystä eikä vuotanut, joten sillä mennään vielä.

Ainoat aivan uudet osat tähän konkurssiin olivat hihnat (Dayco 94767 / 144RP230H, Meyle 6PK1270). Ilman ilmastointia oleviin apulaitehihnaksi käy näköjään ainakin 1250- tai 1270-millinen. (Tässähän on toistaiseksi ainoastaan "ilmastoinnin esivalmius", konehuoneesta siis puuttuu kaikki ko. varusteluun liittyvä...)

Sovittelin jakopään muovisuojia hetken aikaa, mutta jouduin toteamaan että roskiin joutavat. Muovi on ainakin näin neljännesvuosisadan jälkeen aika surullisessa kunnossa. Jatkan ajoa riettaasti paljaalla jakopäällä, omapahan on häpeäni :P

Tai on siinä tuo nokkapyörien yläsuoja, se on vielä melko ehjä:



Laitoin sentään paikoilleen peltisen alasuojuksen, jonka kulmaa ja kummallisen pitkää kiinnitysruuvia näkyy vähän tuossa kuvassa:



Termarikotelo näyttää vuotavan, täytyy askarrella sille uusi tiiviste letkuremontin yhteydessä. Ja myöskin lohkon tyhjennystulppa tiputtelee vähän... Alkaa tuntua siltä, että kohta on helpompi luetella paikat mistä EI vuoda pakkasnestettä...

Kävipä tuossa tunaroidessa sellainenkin, että sain auton käyntiin virranjakajan kansi pois paikoiltaan... Eihän se nätisti käynyt eikä pitkään, mutta näköjään kipinä osaa hyppiä jakajassa ilman lähetyssaarnaajaakin sen verran, että mylly saattaa hetken aikaa pyöriä rumpsutella ja aivastella ;D Hiukka siinä ihmettelin että mitäs nyt tapahtuu, tarkoitus oli vain startilla pyöritella konetta muutama kierros.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2589
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #262 : 18.01.2019, 19:28:58 »
Legendan mukaanhan sen jakopään kotelon kannen tärkein tehtävä on johtaa apulaitehihna jakokoteloon  ;)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3847
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #263 : 10.02.2019, 23:16:42 »
Lämppärin puhallin on tuntunut jo pitkään jotenkin vajaatehoiselta - auton lämmettyä jossakin vaiheessa yleensä piristyy. Puhaltimen moottorin vaihtamisen jälkeen tuon on huomannut erityisen selvästi, koska paikoilleen laittamani siipi on selvästi epätasapainossa ja täristää voimakkaasti isoilla nopeuksilla
Tämä tuli itselleni mieleen tuossa perjantaina, koska omassa 855:ssa hiukan samanlaista oiretta.

Eli kylmänä 3-nopeus (minulla siis täysin manuaalisäätö, ei AUT asentoa) tuntuu tuhnuiselle, piristyy sitten ajallaan. "Pirteänä" 2-nopeus tuntuu samanlaiselle, kuin väsyneenä 3-nopeus.

Pohdin tätä kaverini kanssa ja hän antoi aika pätevän oloisen arvauksen. Jos nopeudensäädin (siis se kytkin) on hapettunut, niin se voisi oirehtia noin. Kylmänä hapettumat vastustaa, mutta kun auto lämpeää ja kosteus poistuu, toimii kuten pitää.

Onko mitään järkeä? Ärsyttävä ominaisuus, kun sen huomaa. >:(
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #264 : 09.03.2019, 20:45:09 »
^ No se on todellakin hieman ärsyttävä ominaisuus, nimenomaan kun sen tiedostaa (tässä autossa noista ärsyttävistä "ominaisuuksista" ei kyllä pulaa ole...)

Legendan mukaanhan sen jakopään kotelon kannen tärkein tehtävä on johtaa apulaitehihna jakokoteloon  ;)

Ei näissä vissiin tuota ole epidemiaksi asti ollut... Harmi kun nuo jakokopat ovat niin heikkoa muovia, vai ovatko vuodet konepeiton alla karuissa olosuhteissa tehneet tehtävänsä.

Otin tämän välillä liikenteeseen, kerkesi olla varmaan ainakin kuukauden päivät seisonnassa. Ei tee oikein hyvää tuo auton pihalla makuuttaminen, ainakin konehuoneeseen näkyy ruostetta aina ilmestyvän tiettyihin osiin ja jarrulevytkin menevät aika hurjan näköisiksi... Ensimmäiset hidastelut olivat vähän täristäviä/aaltoilevia, mutta kyllä nuo jarrut näköjään parin päivän käytöllä asettuivat taas normaalin tuntuisiksi (ja levyt lähes normaalin näköisiksi...)

Testin vuoksi laitoin teipin:



Virrat päälle, puhallin täysille... Sitten liukusäädintä hitaasti vasemmalle, kunnes puhaltimen ääni muuttuu, ja merkki teippiin siihen kohdalle (näkyy kuvassa jos katsoo tosi tarkasti). Sitten auto käyntiin, vähän ajoa ja uudestaan sama testi. Puhallin täysillä huomaa heti, että pyörii nopeammin kuin kylmänä, koska koko kojelauta tärisee... Liukusäädintä taas vasemmalle, ja ääni muuttuu yo. kuvan kohdassa, eli huomattavasti aikaisemmin kuin kylmätestissä.

Säätimen hapettuminen on ihan pätevän oloinen teoria. Pitänee vielä testata toisella lämppärin säätöpaneelilla, parikin ylimääräistä minulta pitäisi löytyä. Luulisin, että jopa sisällä autossa olevat sähköosat ottavat kosteutta ajan mittaan ihan haitallisia määriä. Mittariston lasi vetää usein melko huurteeseen jalkatilasta nousevasta kosteudesta.

Sivuhuomautus 1: Manuaali-ilmastoinnillisessa näyttäisi olevan "tavallinen" etuvastus eikä tuollaista japanilaista elektroniikkapalikkaa niinkuin minulla. Kuva tuolla:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14351.msg274439#msg274439

Sivuhuomautus 2: 850 automaatti-ilmastoinnin (ECC) huolto-opas:
http://www.volvotips.com/index.php/850-2/volvo-850-s70-v70-c70-service-repair-manual/volvo-850-ecc-climate-control-ac-heater-system-service-manual/

Sivuhuomautus 3: Jos joku tarvii puhaltimen moottoria, niin tuossa näyttäis olevan Motonetin luetteloon verrattuna liki puoleen hintaan (ainakin varaosanumero on sama kuin Motonetista ostetussa ehdassa boschilaisessa):
https://www.tori.fi/kymenlaakso/Volvo_850_v70_s70_puhaltimen_moottori_54554163.htm

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #265 : 30.03.2019, 21:54:57 »
Trippimittarissa 395 ja bensamittarissa yli 30 litraa... Lähtötilanteessa lukemat oli 0 ja 70, eli enää ei näyttäisi vievän 12-14 litraa kuten ennen imuilman lämpöanturin vaihtoa. Priti kuud... Nyt tosin on tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen mennyt aika hurjan kuuloiseksi. Lämmettyään kyllä kehrää varsin nätisti... Tulpat vaihdoin, ei muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan. Ei nuo NGK:t kovin pahan näköisiksi olleet menneet:



Tilalle meni Boschin weppikatalogin suosittelemat FGR7DQE+:t alias 0 242 235 748.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2589
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #266 : 02.04.2019, 19:56:34 »
Venttiilinnostimetko siellä kilkattaa vai mikä siellä ääntelee? Tuo on mulle tuttu ääni kylmästä koneesta https://www.youtube.com/watch?v=fEd9fUCysls
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #267 : 02.04.2019, 22:12:11 »
Nostimet ääntelee lähinnä pidemmän seisonnan jälkeen, ja joku yksittäinen naputtelee vieläkin lämpimällä koneella silloin tällöin tyhjäkäynnillä... Edellisessä viestissä mainitsemani tyhjäkäynti kylmänä on enemmänkin kuin vitoskoneen versio tuosta:

https://www.youtube.com/watch?v=EMtzqpxKJS8

Tuollaista heti käynnistyksen jälkeen muutama sekunti, sitten pieni hetki aivan käsittämättömän kuuloista rytmihäiriöistä käyntiä - ihan kuin ei olisi polttomoottori kyseessä ollenkaan... :o Siitä sitten palautuu tuohon römpötykseen ja sanoisinko että puolen minuutin päästä käynnistyksestä alkaa käydä ihan nätisti. Lämpimänä sitten ei minkäänlaista käyntihäiriötä.

Eilen illalla väänsin pakonokan ajoituksen keskelle hihnapyörän säätövaraa, sehän oli niin myöhäisellä kuin pystyy... Ja tänään ei ollut tuota kuvailemaani "kiihdytysauton tyhjäkäyntiä" havaittavissa. Itse en ainakaan tämän päiväisten ajeluiden perusteella huomaa moottorin ominaisuuksissa mitään eroa oli pakonokan ajoitus sitten mitä tahansa, joten olkoot keskellä... Miksi lie tuo säätövara nokkapyörään edes tehty...

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #268 : 12.04.2019, 10:56:09 »
Jep, sain ajettua autolla jopa 400 kilometriä, nyt meni taas seisontaan... Tuosta määrästä melkein puolet tuli maantieajoa 80 alueella, ja se näkyi kulutuksessa: Tankkauksesta laskettuna 9.3 eli todennäköisesti pienin kulutus mitä olen kasipätkällä ikinä ajanut :P

Syy seisontaan menemiseen: Tekee painetta jäähdytysjärjestelmään... Heti kylmiltään käynnistyksen jälkeen alkaa paisuntasäiliössä tapahtumaan, kuplii ja pinta nousee... Ajon jälkeen letkut ovat kivikovia ja kuplii yli jos löysää paisuntasäiliön korkkia. Vaikuttaa huonolta, ainakin jos vertaa noihin talouden muihin autoihin: Niissä on letkut ajon jälkeen vain "puolikovia" ja korkkia löysättäessä sihahtaa, ei tulvi yli...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2589
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #269 : 14.04.2019, 14:15:35 »
Jaa olisiko se kannentiiviste sitten paineen ja huonon tyhjäkäynnin syynä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Race.fi  TamCar