Proturbo  Autodiagnoosi

Tipu 242 turbo |Taas toimii|

  • 202 Vastauksia
  • 79570 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Tipu 242 turbo |Apuja megan kanssa?|
« Vastaus #135 : 04.07.2013, 17:50:33 »
mää en näistä mittää ymmärrä mut onko kaikki johdot kunnolla kiinni jotka menee sinne boksiin?  ???

Juu ja liitokset kolvattuja.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Tipu 242 turbo |Apuja megan kanssa?|
« Vastaus #136 : 07.08.2013, 19:58:03 »
 :hg:





Eli homman nimi on nyt tämä. Hermo meni. Tonilta tuli lastutettu turbon pensapoksi, ja huomenna Timo_R tulee asentamaan johtosarjaa. Kaikki muut osat löytyykin itseltä.

Aika v-mäinen homma tuo vauhtipyörän vaihto kun yhdistelmä on 242+m90. Ei oo tiloja ihan kauheesti liikaa. Ensin koitettiin tunkin avulla nostaa laatikko paikalleen, eikä siitä tullu mitää. Sitte suutuspäissäni menin auton alle sikiöasentoon, otin laatikon syleilyyn ja nostin sen paikalleen. Ku pidin laatikkoo ylhäällä niin kaveri laitto pultin höpölle ni ei laatikko karannu pois. En kyllä ihan herkästi ala samaan laatikkorulianssiin enää, vaikka kaverikin oli apuna, ja kiitos siitä.







Tästä tää taas etenee.

E: On muuten nää mun narut ainaki aika tyhjät tän homman jälkee  :D
« Viimeksi muokattu: 07.08.2013, 20:06:11 kirjoittanut Jussi.L »
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #137 : 08.08.2013, 21:23:59 »
Kökkäre lähti taas käymää. Ja huomattiin että vakio immu+470 suuttimet ei oo kauheen tulppa ystävällinen yhdistelmä  ??? Huomenna 960 3tuumanen imm, uudet tulpat ja uudella onnella kokeileen.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #138 : 10.08.2013, 22:11:58 »
Pienien vaikeuksien kautta saatiin eilen Volvo käymään. Kun Timppa sai LH:n asennettua, niin koitin vaparin pokseilla käymään ja hyvin kävi. Laitoin turbon poksit kiinni ja sen jälkeen vaan lupaili, ja kävi räkimällä kahdella. Alettiin vikaa hakemaan ja haettiinkin kauan. Otettiin sitten viimeks nelosen tulpanjohto pois ja testitulppa siihen kiinni ja kipinä oli hyvä. Kaveri sanoi että "on se ny ihme jos kipinä ja pensaa tulee eikä se käy." Sitten tajusin kattoo tankkiin, ja tyhjähän se oli. Kah, meillä loppu pensa. No moottoripyörästä 5litraa pensaa ja auto käymään.

Kävi muuten todella rumasti, ja ontui tyhjäkäynnillä. Tänään tuli mieleen koittaa vakio IMMua, 960 IMM tilalle, ja käy ihan ok. Sitten laitoin yhden raiskatun IMMun romut 3 tuuman putkeen ja sama ilmiö tuli kuin 960 IMM. Miksi?  ??? Suuttimet on 470 ja pensana 98.

Moottorin tukikumit on vähä liian löysät, heiluu nin pirusti tyhjäkäynnillä  :-\ Ja löysin tänään hitsattavan paikan. Voi hele  :tickedoff:

Testiä ajettu tallin pihassa, ja kakkosen sai jo rykästyä päälle. Jos ens viikolla hakis tarrakilvet, ja kävis vähän kokeileen. Toivottavasti ei jää vaan toiveajatteluks...

242 sai nyt alleen ansaitsemansa vanteet myös eteen.











Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #139 : 10.08.2013, 22:39:52 »
Varmaan sitten vaan turhan iso se 3" imm. Omaan ysisatkuun tein monta eri kokoista immua vakiokoon ja 3" välille testimielessä. Parhaiten toimi vakio immulla ja vähän vakiota lievemmillä bensapaineilla. Itellä 525cc suuttimet.
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #140 : 10.08.2013, 22:53:37 »
Isomman IMM:hän pitäs laihentaa seosta osakaasulla jos ei muita muutoksia tee. Eli sul varmaan menee soosi liian laihalle tuolla. Mikä on ideana tossa että haluisit käyttää suurempaa? Useihan kai suurempaa laitetaan, kun suuttimia on suurennettu niin paljon, että auto ei pelaa osakaasulla.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #141 : 10.08.2013, 22:56:29 »
Isomman IMM:hän pitäs laihentaa seosta osakaasulla jos ei muita muutoksia tee. Eli sul varmaan menee soosi liian laihalle tuolla. Mikä on ideana tossa että haluisit käyttää suurempaa? Useihan kai suurempaa laitetaan, kun suuttimia on suurennettu niin paljon, että auto ei pelaa osakaasulla.


Niin siis Jussilla on paikallaan 470cc suuttimet.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #142 : 10.08.2013, 22:57:47 »
Varmaan sitten vaan turhan iso se 3" imm. Omaan ysisatkuun tein monta eri kokoista immua vakiokoon ja 3" välille testimielessä. Parhaiten toimi vakio immulla ja vähän vakiota lievemmillä bensapaineilla. Itellä 525cc suuttimet.

En tiä pitäiskö koittaa 2,5bar säädintä ku on yks sellanen jemmassa.

Isomman IMM:hän pitäs laihentaa seosta osakaasulla jos ei muita muutoksia tee. Eli sul varmaan menee soosi liian laihalle tuolla. Mikä on ideana tossa että haluisit käyttää suurempaa? Useihan kai suurempaa laitetaan, kun suuttimia on suurennettu niin paljon, että auto ei pelaa osakaasulla.

Hyvä kysymys, enpäs tiä itekää  :2funny: Määki ku muutki? Eli varmaan paras ratkasu on käyttää tota vakioo, ellei sitte taivaalta tipahda isompia suuttimia.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #143 : 10.08.2013, 22:59:12 »

Niin siis Jussilla on paikallaan 470cc suuttimet.

Juuri näin. Mutta mun käsitys on nyt että 470 suuttimilla ei vielä kannata käyttää isompaa immua?
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #144 : 10.08.2013, 23:04:19 »
Juuri näin. Mutta mun käsitys on nyt että 470 suuttimilla ei vielä kannata käyttää isompaa immua?

Ei käytetä sitte :D

Käytetään sitä mikä toimii.....mut jos vakio on joku 330, nii kyl se ~140cc siihen lisää on aika paljon. Se on melkein sama ku löis tykö kakslitrasen vaparin suuttimen :D
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #145 : 10.08.2013, 23:25:13 »
Toki jos se boksi on eka mukautunut about tappiin saakka laihemmalle vakio IMM:llä, koska isommat suuttimet. Sen jälkeen kun vaihtaa isomman niin se laihentaa seosta ja ainakin mukautumisessa menee sitte jonkun aikaa, että palaa normaaliksi.

Jos on lastutus vermeet ja jaksaa, niin 3":selle löytyy oikeen omat linearisaatio kartatkin. Mä laitoin omani ne vaihtamalla pelaamaan.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #146 : 10.08.2013, 23:31:18 »
Toki jos se boksi on eka mukautunut about tappiin saakka laihemmalle vakio IMM:llä, koska isommat suuttimet. Sen jälkeen kun vaihtaa isomman niin se laihentaa seosta ja ainakin mukautumisessa menee sitte jonkun aikaa, että palaa normaaliksi.

Jos on lastutus vermeet ja jaksaa, niin 3":selle löytyy oikeen omat linearisaatio kartatkin. Mä laitoin omani ne vaihtamalla pelaamaan.

Aa, no se saattaa selittää jotakin. Tajuaako se poksi sitte jossai vaiheessa että nyt tulee ilmaa enemmän? Ja jos mun laskut ny yhtää kutiaan pitää niin suuttimet kasvo n.30% ja jos vakio immu on 2,5 tuumaa, ja iso on 3 tuumaa niin se on noin 17% kasvu. Se vakio ei vissiin kuitenkaan ihan 2,5 tuumaa taida olla.

Paikallaan on Toni:n pensa lastu.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 477
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #147 : 10.08.2013, 23:45:05 »
Aa, no se saattaa selittää jotakin. Tajuaako se poksi sitte jossai vaiheessa että nyt tulee ilmaa enemmän? Ja jos mun laskut ny yhtää kutiaan pitää niin suuttimet kasvo n.30% ja jos vakio immu on 2,5 tuumaa, ja iso on 3 tuumaa niin se on noin 17% kasvu. Se vakio ei vissiin kuitenkaan ihan 2,5 tuumaa taida olla.

Paikallaan on Toni:n pensa lastu.
Jos 2,5" putken tilalle laittaa 3" ni kasvu on jotain 44% luokkaa.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #148 : 11.08.2013, 00:25:56 »
Juu pitää tosiaan laskeskella pinta-alalla eikä halkasijalla, eli pii r^2. Boksin pitäs mukautua jotai 30% luokkaa molempiin suuntiin jollain tavalla. Seosmittari olis aika kätevä.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Tipu 242 turbo |LH 2.4 asennusta|
« Vastaus #149 : 11.08.2013, 00:31:54 »
Juu pitää tosiaan laskeskella pinta-alalla eikä halkasijalla, eli pii r^2. Boksin pitäs mukautua jotai 30% luokkaa molempiin suuntiin jollain tavalla. Seosmittari olis aika kätevä.


Mullon tämmönen ollu käytösä kasipuokissa ;


Oon luvannu sitä lainata Jussille, kunhan kello näyttää sopivia lukemia  :pomo:
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Futurez  Kulkukoira