Olihan pieni jumppa tässä V70:n kanssa...

Elokuun alkupäivinä selvisi, että oikea takapyörän laakeri on tiensä päässä. Ääni ja muu oirehdinta oli aika selvää. Noh, ei muuta kuin Motonetista uusi SKF:n laakeri/napapaketti, oli vielä aika edullinen, 109€. (Ns. tarvikelaatuinen oli kympin kalliimpi!

)

Takanapa on näissä AWD-malleissa miltei identtinen etunavan kanssa. Ja ajattelin että tuo nyt on pikkujuttu vaihtaa, onhan noita eteen tullut vaihdeltua vastaavia useampikin, eikä niissä juurikaan ole ongelmia ollut.
Tai niinhän sitä luuli.

Ensin katkeaa vetarin pultti irti ottaessa. Noh, sen nyt saa sieltä vaikkapa porattua pois, ei ole kuin pikkumurhe. Mutta sitten kun irroitan vetaria navasta, ei mitään. Ei inahdustakaan. Lämpöä, lekaa ja paineilmavasaraa kokeilin. Ei irtoa niin ei irtoa. Totean että mun työkalut loppuu kesken, sukulaismiehen korjaamolta sain aikaa järjestymään että josko isommilla työkaluilla irtoaisi.

Ei irtoa.
Tässä vaiheessa alkoi jo hieman painaa päälle kiire kesämiitin suhteen, joten V70 jäi sivuun. Tilasin kuitenkin purkuosana koko takavetarin kun vähän reilulla satasella sai. Ajatuksena siis vaihtaa perältä asti koko lysti kun kerran vetari ja napa ei toisistaan irtoa.
Muutaman vaiheen jälkeen päädyin ratkaisuun, että pistetään pukkien päälle tuohon omaan autokatokseen ja lähdetään tekemään itse. Eihän se nyt niin vaikeaa voi olla ottaa vetaria pois, justiinsa irroittelin tuosta samasta autosta etuvetarin kun vaihdoin ulommaisen vetonivelen.
Paitsi että edessä on tilaa, takana ei.

Joutuu vähän verran purkamaan että saa kaiken pois. Tämän verran kun irroitteli, sai vetarin ja navan taiteiltua ulos.


Tuotahan ei varsinaisesti ole ajateltu ns. paikallaan vaihdettavaksi vaan koko perä vetareineen pitäisi pudottaa alas ja vaihtaa vetari pöydällä. On meinaan kohtuullisen ahdas rako missä tuo vetari kulkee:

Mutta kuten yllä olevasta kuvasta voi huomata, onni onnettomuudessa että lähdin vetaria vaihtamaan. Samalla tuli huomattua, että peräöljyistä oli tuolta puolen tullut iso osa pihalle, stefa siis vaihtokunnossa. Tuossa stefakin on jo poissa. Ei muuta kuin Volvolta uusi, vähän reilu parikymppiä maksoi:

Asentamiseen tarvittiin Volvon erikostyökalua, mutta koska sellaista ei ollut käsillä ja muutenkin kyse oli lähinnä sen naputtelusta paikalleen, tein sellaisen:

Vanha 54mm rasiapora/reikäsaha ja siitä hampaat veks, tuli just sopivan kokoinen. Ja sinne se upposi:

Sitten olikin edessä vain kasailua:

Öljyt tietysti vaihdoin perään samalla, puolethan sieltä olikin jo tullut pihalle itsestään.
Nelisen viikkoa koko projektissa lopulta vierähti.

Mutta tulihan taas opiskeltua.
Yhteistyökumppani (Miksu) Carcomilta ehti jo vihjaista, että hänellä olisi kyllä ollut työkalu jolla tuo napa olisi irronnut. Lupasi yrittää vielä, joten taidan kiikuttaa tämän Miksulle kokeiltavaksi:

Eilen koeajolla huomasin, että kovemmassa kiihdytyksessä pakoputki resonoi / rämisi, sitähän jouduin kiinnityksiltä tiputtamaan että sai sen perämurikan alla olevan suoja/tukimuovin irti. Tänään aamulla töihin ajaessa en ääntä enää kuullut, mutta pitää nyt seurata ja mahdollisesti vähän katsoa että tuliko tuo putki takaisin oikealle sijalleen vai ei.
Nuo kuvat (ja pari muutakin) löytyvät myös tästä:
https://imgur.com/a/abpxkyd