Päivitellään taas ja kumotaan tämä nyt tässä heti alkuun.
Toki polttoainetankin päälle ei näe tarkasti ilman kotelokameraa, mutta oletetaan että sieltä ei kamaluuksia löydy.
Eli nyt on jo viikonpäivät ollut uusi polttoainepumppu paikallaan ja ei voi kun kehua. Pikkulisänä tuli hyttiin hiljaisuuskin

Touhu alkoi hommaamalla yksi tankkilaite varalle, jos auton oman tankkilaitteen lähdöt olivat huonot. Ja olihan ne, joten ei mennyt varovaisuus hukkaan.
Aluksi purin "uuden" tankkilaitteen saadakseni hiukan mittoja vanhasta pumpusta. Kai tuon varatankkilaitteen olisi voinut laittaa paikoilleen sellaisenaan, mutta tuskin se olisi ollut sen toimintavarmempi, joten menin pitkän kaavan kautta.

Avattuna

Vakio Walbrohan se siellä

Kun kaikki strategiset mittailut oli suoritettu niin sitten itse tuohon toimenpiteeseen. Eli kontista kaikki johdot irti

Tankin luukun suojakumin lukkopanta irti, tai miksikä tuota nyt kutsuisi..

Irroittaa piti myös tietysti jarru- ja polttoaineputket, käsijarruvaijerit, takahäkkiä paikallaan pitävät pultit, pakoputki ja kardaani. Pakoputki ei olisi ollut niin välttämätön, mutta tuo kivasti lisätilaa niin...
Jarruputken tulppasin näin, niin ei valu koko säiliö tyhjäksi.

Jahka edellä mainitut osat oli suurinpiirtein poistettu niin kahden tunkin avulla sai laskea koko paketin lattialle ja vetää pois auton alta. Vain yhteen runkopulttiin piti käyttää enemmän aikaa, kuin muihin.
Tule tule..

Joskus aikaisemmin mainitsin, että polttoainepuolelle tehty patentti. Tässä hän;

Eli menopuolen kova putki on tankin päällä alkanut vuotaa johon on keksitty seuraava ratkaisu; putki poikki ja tilalle kumiputkea suodattimelle asti. Toimii, mutta minä en hyväksy tällaista patentoimista.
Mutta eespäin


Niin ja se auton pohja. Ei ollut kiva näky, kun oli saanut kaiken pois tieltä.

Tällä välillä kerkesi tulla se uusi polttoainepumppu, mutta koska kyseessä on tökerö tarvike niin mitat ei tietenkään ole siellä päinkään (liian lyhyt), vaan pumppua piti valitettavasti patentoida

mutta yritin kompensoida tätä häpeää tekemällä patentin mahdollisimman hyvin.
Eli pätkä kupariputkea

Lisää mittoja

Merkit hiukan alle mitatun (tällä on merkitys)

Katkaisu lopulliseen mittaan

Valmis

Eli uusi AEM oli lyhyempi, kuin alkuperäinen Walbro, joten AEM:n imukaulaa joutui jatkamaan, jotta uusi AEM:n pumppu kykenee imemään polttoainetta tankin pohjalta. Tällä vältytään siltä, että vaikka viisari näyttää tankissa olevan 20l polttoainetta, niin auto sammuu koska pumppu ei ylety pohjalle..
Kävi sinänsä tuuri, että AEM:n pumpun imukaulan rei'än halkaisija on hiukan pienempi, kuin mitä 8mm kuparinen polttoaineputki on päältä. Joten 8mm polttoaineputki mahtui tuohon kaulaan hiukan väkipakolla. Väkipakko taas varmistaa sen, ettei tule tilannetta jossa kupariputki mystisesti irtoaisi. Tuohon 8mm putken ympärille taas sopi AEM-pumpun mukana tullut kuminen polttoaineputken pätkä, jonka päälle sai ujuttaa tuon sinisen tiivisteen, joka tiivistyy tankkilaitteen pohjaa vasten.
Kuvia havainnollistamiseksi;


Oli aidosti tämmöinen fiilis kun sai napsautettua tankkilaitteen kasaan


Tankkilaitteeseen uusi tiiviste

Paikallaan

Ja kun tuota polttoaineputkea tuli hankittua reilummin, niin samallahan siinä teki nuo linjat uusiksi..



Koesovitus

Työvaiheissa tuli hiukan hypeltyä, kun auton pohjaa varten piti hommata hiekkapuhalluslaite. Noh.. Auto tallissa, autosta akseli lattialla, missäs hiekkapuhallat? No sisällä!

mutta sitä ennen kaupasta remonttisuojia yli oman tarpeen

Noin about 130kg tuli ajeltua hiekkaa läpi ja voi pojat mitä touhua. Kyllä tuo ehdottomasti on yksi ulkona suoritettavista toimenpiteistä. Kun pohja oli puhallettu niin ei siinä sen kummempaa, kuin pohjan maalaus U-Pol Acid #8:lla ja perään paksu ruostesuojakerros.
Kuvassa jo yön yli kuivunut ja ensimmäisiä osia menee jo kiinni

Taas polttoainepuoleen
Putket maalattuna ja liittimet kiinnitettyinä puristettavilla letkuliittimillä. Tavallisille letkuklemmareille ei ollut tilaa -puhumattakaan tarkkuuskiristimistä. On tuo kori vaan niin ahdas..
Katkaistuun alkuperäisnylonputken osalta jouduin turvautuvaan soviteholkkiin.

Eli nylonputkeen tungettiin väkipakolla alkuperäisestä linjasta katkaistu pieni putken pätkä, jotta putken liittäminen tankilta tulevaan putkeen oli mahdollinen. Nylonputkea piti hieman lämmittää, jotta asennus helpottaisi. Oli muuten jännää touhua tuo lämmitys, kun putkesta ajoittain valui bensaa sitä käsitellessä

tuohon päälle vedettiin sitten vielä uusi kumiletkunpätkä, joka yhdistää auton ja polttoainetankin putket.
Tankin puolelle haitat

Loppu olikin kasausta päinvastaisessa järjestyksessä. Kardaanin kanssa vain kävi yksi pieni jännä juttu, josta lisää myöhemmin.
Auto pelaa nykyään hienosti ja heti polttoainepumpun vaihdon jälkeen ajettiin mittariin lisää yhden Etelä-Pohjanmaa-Kymeenlaakso-Etelä-Pohjanmaa erikoiskokeen verran. Vähän kyllä jännitti, mistä tuuppaa polttoaineet pihalle, mutta mistään ei edes hikoile

Tuli myös korjattua yksi itseä häiritsevä asia.
Ennen

Jälkeen

Autoon siis asentui nelivetoon vähintäänkin kyseenalaiset alustan osat, nimittäin T5-R:n etutolpat ja jouset. Nyt auto näyttää todella paljon paremmalta. Samalla tietenkin ajettavuus muuttui, ei ole enää sitä tunnetta, että kiihdytyksissä auto keulii ylettömän paljon. Vanhoilla osilla tuo keuli jo paikoillaan
