KL-varaosat  Race.fi

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3798482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4040
  • Nonnih!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2355 : 05.12.2012, 10:54:44 »
Mitäs tehä ku volvo ei nosta kierroksia yli 3000:n ja alle kk sitten vaihetut tulpat oli ihan mustat. Liikkuu kyllä mutta nihkeästi kerta ei ota kierroksia. Lämmettyään rupes pysymään tyhjäkäynnillä omin voimin ilman imua. Vika ilmeni vasta eilettäin työmatkalla. kaasarioa käytin eilen auki ja laitoin kalvon oikein paikoilleen ja lisäsin automaattiöljyä. Tosin jouduin jo vähentään ku lorahti liikaa, sitä epäiltiin ensin viaksi muttei muuttunu ees öljyn vähennyksen jälkeen. Jos joku oulun alueella osaa tehä tolle jotain niin voi tulla tekemään :D
Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa rain

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2356 : 06.12.2012, 13:04:16 »
Oli kaappiin jäänyt vanhan D5 koneen D5244T öljynsuodatin 8692305. Kysymys kuuluu käykö tämä sama suodatin uudempaan D5244T4 koneeseen?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2357 : 10.12.2012, 23:09:48 »
Jos joku elektroniikasta ymmärtävä valaisis, että millaisen releen tarvitsen, kun haluan kytkennän jolla saadaan "sysäyksinä" ohjattua rele päälle / pois.

Ohjausvirtana tulee +12v 3sek ajan.
Sen pitäisi kytkeä virta, ja pysyä päällä, kunnes tulee uusi ohjauspulssi, joka katkaisee.

Joku sysäysrelesydeemi tms.? Virrat heikkoja, ja DC12v pitäisi kytkemän. Paikkakunnalla ei oo elektroniikkaliikettä, josta vois mennä kyseleen...joten joku "kotikonstikin" olis kova.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2358 : 11.12.2012, 06:24:12 »
Jos joku elektroniikasta ymmärtävä valaisis, että millaisen releen tarvitsen, kun haluan kytkennän jolla saadaan "sysäyksinä" ohjattua rele päälle / pois.

Ohjausvirtana tulee +12v 3sek ajan.
Sen pitäisi kytkeä virta, ja pysyä päällä, kunnes tulee uusi ohjauspulssi, joka katkaisee.

Joku sysäysrelesydeemi tms.? Virrat heikkoja, ja DC12v pitäisi kytkemän. Paikkakunnalla ei oo elektroniikkaliikettä, josta vois mennä kyseleen...joten joku "kotikonstikin" olis kova.

Jos elektroniikka hanskassa, ei ongelmia, sillä sen saat toimimaan vaikka mikro-ampeerin virroilla.

Jos ei, niin kaivele sopiva näistä:

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=18794&orderBy=ELFA_PRODUCT&sortOrder=asc&filterClause=COL_1%253DBistabiili%25201%2520kela&pageSize=100


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2359 : 11.12.2012, 10:28:10 »
Jos joku elektroniikasta ymmärtävä valaisis, että millaisen releen tarvitsen, kun haluan kytkennän jolla saadaan "sysäyksinä" ohjattua rele päälle / pois.

Ohjausvirtana tulee +12v 3sek ajan.
Sen pitäisi kytkeä virta, ja pysyä päällä, kunnes tulee uusi ohjauspulssi, joka katkaisee.

Joku sysäysrelesydeemi tms.? Virrat heikkoja, ja DC12v pitäisi kytkemän. Paikkakunnalla ei oo elektroniikkaliikettä, josta vois mennä kyseleen...joten joku "kotikonstikin" olis kova.

No, vanhojen Volvojen valonvaihtimena toiminut hakarele ?.  Ja kai niitä hakareleitä saa netistäkin haettua ja tilattua pienempikokoisiakin.
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2360 : 11.12.2012, 13:06:43 »
No, vanhojen Volvojen valonvaihtimena toiminut hakarele ?.  Ja kai niitä hakareleitä saa netistäkin haettua ja tilattua pienempikokoisiakin.

Tarkoitat varmaan bi-stabiilia relettä?

Mitat P x L x K    10.3 x 6.9 x 5.4 mm 

Noilla mitoilla ei pitäisi olla liian iso?
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=37-058-21&toc=18794

Kalliita ovat nuo releet verrattuna flip-floppiin....   :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2361 : 11.12.2012, 14:09:00 »
Miksette voi puhua suomea? ::) ::)
Hakarele... kertokaa niin että tampiot ymmärtää. :))

Mua ei kiinnosta onko rele biseksuaali vai homo vai lesbo, kunhan wörkkis... :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2362 : 11.12.2012, 15:47:07 »
Miksette voi puhua suomea? ::) ::)
Hakarele... kertokaa niin että tampiot ymmärtää. :))
Mua ei kiinnosta onko rele biseksuaali vai homo vai lesbo, kunhan wörkkis... :)

Hakarelettä ei ole koskaan ennen nimenä kuullut, vaikka materiaalini lähteekin jo sieltä 50-luvun taitteesta!  ;)
Bistabiili rele on se suomenkielinen nimitys kaikille määritellyssä tilassa pysymään pystyville releille. Niitä kun on niin pirskatin montaa tyyppiä. Yksi- ja kaksi käämisiä jne...

Askel-/impulssi-/sykäys-rele olisi ehkä se parempi "suomenkielinen"- nimitys.  Käytetty mm. volvoissakin!  ;)
Ovat vaan tuhottoman kalliita, verrattuna vaikkapa transistoreihin.

Flip-flop on suomeksi kiikku, mutta se kuulostaa minusta hitusen hassulle ja materiaalini lontoonkielisestä määrästä johtuen se on siksi kieleeni istunut flip-floppina.  :D
http://fi.wikibooks.org/wiki/Digitaalipiirit/Kiikut_eli_flipflopit

Joka tapauksessa digitaalipiireillä tai transistoreilla tehtynä se tulee senttien hintaiseksi ja valmiilla askelreleellä puhutaan kympeistä.

Elfalta kun kampasin oikein urakalla heidän tuotevalikoimaansa, niin onnistuin löytämään kolme valmista palikkaa (piuhat kiinni), jotka toimivat 12V jännitteellä.

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=20111&pageSize=100&filterClause=COL_2%253D12%2520VAC

Ei ihan Suomenkielisesti oikein lajiteltu, mutta löytyi etsimisen kanssa.  :D
Koska kyseessähän ei ole mikään himmennin...
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=20111&name=himmentimet

Noista sitten kärkitoimintojen mukaan valitsemaan se haluttu!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2363 : 11.12.2012, 15:58:32 »
Juu,kyllä se hakareleenä meillä päin on tunnettu vaikka samasta asiasta puhutaankin. Ja mun materiaalit on tuolla hölynpölykeskuksessa elikkäs kaalissa johon kaikki on tallentunut jo -60 luvun alusta  :D.  Olis helpompi tietty ehdotella värkkejä jos tietäis mihin käyttöön ja paljonko läpi pitäs virtaakin mennä...Ainiin enhänmämitääntiiä...teollisuusautomaatioo ja autosähköjä 30vuotta vasta...oppipoika mikälie... ::)
« Viimeksi muokattu: 11.12.2012, 16:06:57 kirjoittanut vessakuski »
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2364 : 11.12.2012, 16:02:32 »
Täytyypä mennä poikkeen sähköliikkeessä ylihuomenna kun on vapaapäivä. Kait tästäkin kylästä jonkun toimivan kikkareen saa.
Kuten mainittu läpikulkevat virrat on pieniä....tulee webaston ohjaukseen.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2365 : 11.12.2012, 16:51:40 »
Juu,kyllä se hakareleenä meillä päin on tunnettu vaikka samasta asiasta puhutaankin. Ja mun materiaalit on tuolla hölynpölykeskuksessa elikkäs kaalissa johon kaikki on tallentunut jo -60 luvun alusta  :D.  Olis helpompi tietty ehdotella värkkejä jos tietäis mihin käyttöön ja paljonko läpi pitäs virtaakin mennä...Ainiin enhänmämitääntiiä...teollisuusautomaatioo ja autosähköjä 30vuotta vasta...oppipoika mikälie... ::)

Ja askel-releenä sen jo pentuna opin tuntemaan...  Haka-rele termiä en ole koskaan kuullut, eikä googlekaan sitä tunne suomeksi, turkiksi kylläkin!  :2funny:
 
Tosin se mitä google tuntee, taitaa rajoittua alkamaan jostakin vuodesta 2000 tms.   :D

Päässä tieto minullakin on, mutta muistiini en luota, joten viittaan mielelläni johonkin ulkopuoliseen lähteeseen.
En minäkään mistään mitään tiedä.....   :2funny:


Jos niitä bi-stabiileja kiikkuja haluaa itse väsäillä, niin tässä muutama skema.
http://www.bowdenshobbycircuits.info/page9.htm

Ja lisää vaikka kuinka paljon!
www.google.fi/#hl=fi&tbo=d&spell=1&q=bistable+flip+flop+schematic


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6705
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2366 : 11.12.2012, 18:16:20 »
850:stä pitäis irroittaa volvon oma vetokoukku, poika jo ilmoitti, että kolme pulttia meni poikki ja kolme muuta pulttia pyörii palkin sisällä, ei saa otetta mutterista millään. OLisiko neuvoja em. toimenpiteeseen ?  ps. Kiire, auto nostimella ja pitäis tänään saada pois.

kiinnityspultteja oli muistaakseni laskenut 16 kpl  :o
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa haurala93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2367 : 11.12.2012, 18:52:35 »
Osaisko joku valasta minkä takia Volvo 460 1.8 -95 abseilla rupee surisee kun renkaat lyö tyhjää?
v70 mk2 -00/01 2.4 140hp

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2368 : 11.12.2012, 19:21:57 »
850:stä pitäis irroittaa volvon oma vetokoukku, poika jo ilmoitti, että kolme pulttia meni poikki ja kolme muuta pulttia pyörii palkin sisällä, ei saa otetta mutterista millään. OLisiko neuvoja em. toimenpiteeseen ?  ps. Kiire, auto nostimella ja pitäis tänään saada pois.

kiinnityspultteja oli muistaakseni laskenut 16 kpl  :o
Käännä loputkin poikki kiinnipäin ja loput laikalla...
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

Poissa vessakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Musta savu on terveellistä....itsetunnolle ainakin
    • Leipätyö
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2369 : 11.12.2012, 19:23:12 »
Osaisko joku valasta minkä takia Volvo 460 1.8 -95 abseilla rupee surisee kun renkaat lyö tyhjää?
Siinä on varmaankin luistonesto... :pomo:
Veeceeteenkympillä mennään....ja portterilla...tdi se olla pitää,,,

 

Proturbo  Autodiagnoosi