Samppasport  Futurez

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16015 Vastauksia
  • 3989522 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6240 : 16.07.2014, 19:09:28 »
Eli onko tuota ylivaihdetta järki käyttää?
Eilen kävin koeajolla "ilman nuolta" ja tuolloin ainkain turbiinilukko (ja laatikko muutenkin) toimi just niinkuin kuuluikin. Turbiinilukko nyt kuitenkin pudottaa kulutusta (?) kun voipi moottorijarrutella eikä voimaa mene mehun vatkaamiseen?

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6241 : 16.07.2014, 19:45:46 »
Eli onko tuota ylivaihdetta järki käyttää?
Eilen kävin koeajolla "ilman nuolta" ja tuolloin ainkain turbiinilukko (ja laatikko muutenkin) toimi just niinkuin kuuluikin. Turbiinilukko nyt kuitenkin pudottaa kulutusta (?) kun voipi moottorijarrutella eikä voimaa mene mehun vatkaamiseen?
Napilla otetaan ylivaihde pois käytöstä. Nuolivalo ilmoittaa kun ylivaihde EI ole käytössä.
Jäitä housuun!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9574
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6242 : 17.07.2014, 10:51:18 »
Juu eli se ylivaihteen nappi on ikäänkuin "3" asento kepissä. Kun logiikkahan siis on että 1 = suurin vaihde on ykkönen; 2 = suurin vaihde on kakkonen ts. loota vaihtaa 1-2 tilanteen mukaan; ja D = suurin vaihde on 4 eli loota vaihtaa 1-2-3-ylivaihde tilanteen mukaan.

Tossa 2:n ja D:n välissä on sit se vaihtoehto että ylivaihteen napilla on estetty neloselle vaihtaminen (silloin kun se nuolivalo palaa mittaristossa).

Se ylivaihde on ihan vastaava asia kuin "nappivitosessa" manuaalilaatikossa vaihdetaan neloselta vitoselle sillä napilla. Mutta automaatti tietysti vaihtaa ominpäin ja sillä napilla halutessa estetään että äläpäs käytä sitä suurinta pykälää.

Ja se idea miksi sellainen nappi on, tulee samasta syystä kuin ylipäänsä automaatin pienemmälle vaihteelle pakottaminen eli pitkät alamäet ja/tai raskas kuorma (kuten asuntovaunu), hiukan tehostaa moottorijarrutusta alamäkeen ja ei käytä liian isoa pykälää vetämiseen.

Normaaliajossa D:llä vaan.

Laatikko on siis AW7xL kun on napilla ylivaihde. Voi olla teoriassa AW70L, AW71L tai AW72L, ykkönen ehkä todennäköisin.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4733
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6243 : 17.07.2014, 21:57:55 »
Normaaliajossa D:llä vaan.

Laatikko on siis AW7xL kun on napilla ylivaihde. Voi olla teoriassa AW70L, AW71L tai AW72L, ykkönen ehkä todennäköisin.

Tällä sivulla se on kait aika helppo tarkistaa: VIN-koodiavain (Volvoclub.org)
Aiheesta myös keskustelua täällä, sekä linkki samaan osoitteeseen :P : http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2536.0
Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Arzsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6244 : 18.07.2014, 07:23:10 »
Auto V50 1.6D vm 2010 ja siihen pitäisi vaihtaa moniurahihna. Onko mitään erikoista, mita ottaa huomioon ja tarvitseeko kiristin mitään erikoistyökalua?

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6245 : 18.07.2014, 10:56:56 »
Huomenna olis tarkoitus vaihella allekirjoituksen mukaiseen Volvoon sisemmät sekä ulommat raidetangonpäät - ulommat viel menee mut sisempien päiden vaihtoon sais antaa vinkkiä.
Volvo S90 D4 A Business Inscription '18

Poissa squier

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • For life
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6246 : 18.07.2014, 11:31:24 »
Terve!

Kävin eilen ostelemassa s80 tdi:n eikä pitkän volvottomuuden välkeen ole vadista taaskaan koneella, vikakoodeja siis ECM001E ja ECM000B, tuo eka googletuksella oli joku egr pohjainen mutta toisesta ei löytynyt tietoa eikä heti ole xp konetta johon saisi vadiksen tuikattua.

EDIT. löysinkin jo ppc:n manuaalin ja se jälkimmäinen on maffilta(000B) ja eka tosiaan egr controller(001E)
« Viimeksi muokattu: 18.07.2014, 11:48:47 kirjoittanut squier »
Volvo 740 -88 B200E+M47
BMW e39 530d -99

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6247 : 18.07.2014, 23:32:40 »
940 -98. Etupyörien napamuttereiden koko hakusessa. Itellä isoin hylsy 32mm ja ei ilmeisesti riitä. 35?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6248 : 18.07.2014, 23:49:58 »
Sanoisin et 36mm...on ollu hyvin yleinen koko.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6249 : 18.07.2014, 23:50:40 »
940 -98. Etupyörien napamuttereiden koko hakusessa. Itellä isoin hylsy 32mm ja ei ilmeisesti riitä. 35?

36 ja tod näk tarvii adapterin momenttiavaimeen, tahtoo olla hakusessa puoltuumane hylsy ja tuumasen momentin lähtö on liian kova.

ellei vedä laakeria vaan kii tarpeeks lujaan.

edit mittayksiköitä...
« Viimeksi muokattu: 19.07.2014, 11:33:26 kirjoittanut The moose »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6250 : 18.07.2014, 23:58:00 »
Kiitos. Pitää metsästää lisää kaluja.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6715
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6251 : 19.07.2014, 00:13:18 »
Tuo 36mm on kyllä melko tutun oloinen koko, se napamutteri on iso ja saattaisi olla juurikin tuon kokoinen
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6252 : 19.07.2014, 04:20:45 »
On 36mm jos orginaali... Bilteman laakerin mukana tuli 35mm mutteri jonka mukaan ostin hylsyn... Nyt se hylsy on siinä 36mm mutterissa ja pysyy  :2funny: ei ole ongelmaa jota ei voiman käyttö ja raaka väkivalta ratkase ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2475
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6253 : 19.07.2014, 13:12:39 »
Meneekö 850 farkkuun (vm. '96) kaikista vuosimalliin/korimalliin katsomatta etulokarit päittäin paikalleen? Vai onko niissä jotain eroja?

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6254 : 19.07.2014, 13:51:08 »
Ei löytynyt kun yhdet varaosanumerot etulokareille: 9152601/9152602

Skandix luettelossa lukee vain että sopii "Volvo 850":
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/fenders/fender-left-front/1002967/

 

Kulkukoira  Proturbo